در حوزهی تحقیقات بازار برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز دو روش کلی تحقیق کیفی و کمی مورد استفاده قرار میگیرد.
تحقیق کیفی، روی رفتار انسانی از نقطه نظر مشتری تمرکز دارد، در حالی که تحقیق کمی با استفاده از اطلاعات قابل اندازه گیری به نتیجه میرسد، به عبارت دیگر، تحقیق کیفی روی تجربه انسانی و تحقیق کمی با اعداد سر و کار دارد.
تحقیق کیفی نسبت به کمی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این نوع تحقیق نیاز به مطالعه روانشناختی رفتار کاربران و شرکت کنندگان دارد و برای تحلیل این رفتارها نیاز است که محقق بر علم روانشناسی مسلط شود. در هنگام تنظیم استراتژی برای فروش یا برندینگ محصول و خدمات یا تعیین روشی برای چیدمان داخلی شرکت، این تحقیق کیفی است که بیشتر از همه موفقیت شما را تنظیم میکند. تحقیق کیفی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به نیاز مخاطب از انواع روشهای تحقیق کیفی برای رسیدن به هدف استفاده میشود.
برخی از کارشناسان نیز معتقدند استفاده از روشهای ترکیبی پاسخ بسیار مناسبتری را در پی دارد، در حالی که برخی دیگر فکر میکنند استفاده از تنها یک روش نتیجه یکپارچهتری را به مخاطب ارائه میکند. در نهایت شما به عنوان مشتری تحقیقات بازار با توجه به مورد خاص حرفه خود و مشورت با محقق خود باید تصمیم بگیرید کدام روش برای شما مناسبتر است در ادامه با شرکت تحقیقات بازار آزود همراه باشید .
معرفی انواع روشهای تحقیق کیفی
1. مدل پدیده شناسی
هنگامیکه قصد توصیف یک رخداد، فعالیت یا پدیده را دارید، مطالعه مدل پدیده شناسی، یکی از روشهای مناسب تحقیق کیفی است که اطلاعات بسیار مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار میدهد. هدف مطالعه مدل پدیده شناسی، بررسی رفتار و واکنش کاربران نسبت به رویداد یا پدیدهای خاص است. در این مدل، تجربه کاربران مورد تحلیل قرار میگیرد تا انگیزه آن¬ها نسبت به یک موضوع خاص مشخص شود.
مصاحبه، مشاهده مستقیم از رویداد، بررسی ویدئوها، مطالعه اسناد و فرمها از روشهایی هستند که برای بررسی این مدل مورد استفاده قرار میگیرند تا درک درست و دقیقی از احساس مشتریان به دست بیاید. از آنجا که این روش رابطه مستقیمی با شناخت رفتاری و احساسی مشتریان دارد، بیشتر کسب و کارهای بزرگ از این روش تحقیق کیفی به منظور بررسی و افزایش چشم اندازهای فروش و در نهایت برندینگ استفاده میکنند تا بتوانند یک روش مناسب بازاریابی را برای محصولات خود تنظیم کنند.
بیشتر بخوانید : سهم بازار چیست
2. مدل فرهنگ شناسی
مدل فرهنگ شناسی، یکی از محبوبترین و پرکاربردترین روش تحقیق کیفی است که خود را در محیط مشتریان مورد هدف قرار میدهید تا شناخت بهتری از فرهنگ، اهداف، چالش، انگیزه و دیگر موضوعات به دست بیاورید. در واقع، هدف این پدیده شناخت سطح بالایی از فرهنگ قومیت یا مکانی است که شما قصد تحقیق در خصوص آنجا را دارید. از این رو، مدل فرهنگ شناسی را «مرکز درک مشتری» هم مینامند. برای اینکه در این روش، به مخاطب هدف خود نزدیک شوید باید در مدت زمان معینی همانند آنها زندگی کنید، البته ناگفته نماند که برای دستیابی به اهداف این روش، باید زمان زیادی را صرف کنید تا نتیجهای درست و مطلوب را به دست آورید.
مطالب مرتبط: تحقیقات بازار چیست؟
۳. مدل داستانی
مدل داستانی، روشی است که به بازهی زمانی طولانی مدت برای به دست آوردن نتیجهی موردنظر، نیاز دارد و از این رو میتواند اطلاعات جامع و دقیقتری را به شرکت یا سازمان ارائه دهد. این روش همانند یک داستان، نقطهای را به عنوان شروع در نظر میگیرد و با حرکت در امتداد آن، به بررسی تمامی شرایط، موانع و مشکلات میپردازد. این مدل، یکی از انواع روشهای تحقیق کیفی است که در آن پرسونای مخاطب و شرایط و موانع پیش روی آن به خوبی تعیین شده و از این رو به خلاقیت شرکت کمک بسیار زیادی میکند.
4. مدل تاریخی
این مدل، به بررسی گذشتهی فعالیتها، الگوها و پیشبینی آنها در آینده میپردازد. از این رو یکی از بهترین مدلها برای به دست آوردن نتایج و تجربیات گذشته در حوزهی کاری شما است. همچنین در این مدل میتوانید به تمامی سؤالات در مورد ایده فرضی خود با توجه به تجربیات دیگران پاسخ دهید و آن را در جهتهای مختلف بررسی کنید. کسبوکارها هنگامیکه قصد راهاندازی کمپین جدیدی را دارند، با استفاده از این مدل، اطلاعات کمپینهای گذشته را به منظور برنامه ریزی بهتر و مواجه نشدن با مشکلات قبلی مورد تحلیل قرار می¬دهند.
مطالب مرتبط: همه چیز را در مورد تحقیقات کیفی بدانید
5. مدل مطالعهی موردی
مدل مطالعهی موردی یا Case Study، مدلی است که به شما کمک میکند تا درک و نگاه عمیقتری را نسبت به یک موضوع پیدا کنید. این موضوع میتواند شامل افراد خانواده، سازمان، شرکت یا گروه مشخصی از افراد شود و از هر روش و منبعی برای دریافت اطلاعات استفاده میکند. این مدل زمانی مناسب است که کسب و کاری بخواهد وارد یک بازار جدید شود، تا بهتر بتواند انواع مشکلات و راهحلهای رفع آن را شناسایی و تحلیل کند. از همین رو آژانس تبلیغاتی پرمون طرح می تواند به شما کمک کند .
6. مدل تئوری مبنایی
هدف مدل تئوری مبنایی بررسی دلیل استفاده و تکامل یک روش در هنگام اجرای فعالیتها است. در این مدل نیاز است که موضوع گستردهای مورد تحلیل قرار بگیرند. در واقع این مدل هنگامی به کار گرفته میشود که مدیر کسب و کاری قصد بررسی و تحلیل رضایت مشتریان و همچنین دلیل استفاده از محصول یا خدمات خود را دارد. این مدل اگر به درستی و دقیق اجرا شود، به افزایش رضایت و وفاداری مشتریان برندها کمک بسزایی میکند.
روش دیگری که محققان کیفی از آن برای صحبت از موع فعالیت خود بهره بردهاند شامل نگریستن به رویدادهای اجتماعی از منظر انسان شناسی با فراهمآوردن یک دید نزدیک نسبت به زندگی اجتماعی است. در حقیقت می توان کفت نگاهکردن از چشمان مردمی که مورد مطالعه قرار دارند، توصیف میشود. هیچیک از این توصیفها در خصوص سؤالات تحقیق کیفی به صورت کامل قابل قبول نیست ؛ به عبارت دیگر ، میان کاوش در معنی و توصیف و نیز میان فراهمآوردن توضیح و دستیابی به فهم و درک، تفاوتهای تکنیکی بسیاری می توان یافت . با این حال، سوالات تحقیق کیفی با نیاز به درک رفتار اجتماعی از طریق جست و جو در روایتهای انسانها از زندگی اجتماعی می باشد. پذیرش یک هدف پژوهشی که دستیابی به یک «دید از نزدیک» را تشویق میکند باعث ایجاد مسئولیتهای روششناختی مختلفی می شود . همین تعهدات برای توجیهکردن روشهای موردنیاز برای تولید شواهد معتبر در ارتباط با «دید از نزدیک» استفاده می شود