شرکت تحقیقات بازار آزود- گزارش نویسی یکی از مهمترین مراحل تحقیقات بازار است.
اگر فنون حرفهای گزارش نویسی را ندانیم اهمیت فرایندهای مختلف انجام شده به خوبی خود را نشان نخواهد داد. در این نوشته بر آن هستیم تا مهمترین اصول گزارش نویسی در تحقیقات بازار را به صورت خلاصه بیان کنیم.
- برای گزارش هر یافته ساده نیاز نیست که از نمودار و تصویر استفاده شود و استفاده از این ابزار فقط برای توضیح یافته های پیچیده مناسب است. اما به هرحال گاه یافته های ساده، اما بسیار مهمی نیز وجود دارند که محقق برای تأکید و توجه بیشتر به آنها می تواند از نمودار استفاده کند.
- یک نکته دیگر که لازم است بر آن تأکید کنم این است که برای ارائه گزارش یافته های تحقیقتان لازم نیست هم از جدول و هم نمودار برای یک گروه از داده های مشابه استفاده کنید. پس برای یک گروه از داده های مشابه فقط از جدول یا نمودار استفاده کنید. ( البته لازم به ذکر می دانم که من علی رغم مطلب فوق از دانشجویانم می خواهم که هر دو نوع جدول و نمودار را برای داده های مشابه تهیه کنند ولی در پایان نامه یا رساله از یکی از آنها استفاده شود. علت تأکید بنده بر این امر، ضرورتی است که برخی از داوران محترم ، به درست یا غلط، در ارائه مقالات به نشریات اصرار بر ارائه نمودار یا جدول دارند و اگر دانشحویان این هردو را آماده داشته باشند، به سرعت درخواست داوران را اجابت می کنند.
- اکر قرار است یافته هایتان را در مقاله ارائه کنید لازم است ساختار مجله مورد نظری را که می خواهید مقاله اتان را برایش بفرستید، بررسی کنید در این ساختار معمولا تعداد جداول و نمودار مورد قبول نشریه ذکر می شود و بر اساس آن جداول و نمودارها را ارائه کنید.
- وقتی توضیحات را در متن ارائه می کنید و بعد جدول استفاده می کنید، توجه کنید که اطلاعات جدول را در متن تکرار نکنید و فقط حاصل اصلی جدول را بیان کنید . مثل: «همانطور که جدول 2-4 نشان می دهد، 21 % از مردم ورزش می کنند » و بیان اینکه « 11% هفته ای 3 بار، 7 % هفته ای یک بار و 3 % اصلا ورزش نمی کنند» درست نیست و تکرار محتوای جدول است.
- عناوین جداول و نمودارها باید روشن و به دور از ابهام باشند.
- از ارائه جداول تکراری اجتناب کنید. اگر جندین جدول دارید که عنوان همه مشابه است، آنها را در یک جدول جمع کنید و اجازه ندهید تعداد زیاد جداول تکراری خوانندگان را خسته و متن را طولاتی کند.
- اکر جداولی دارید که به دلیل اطلاعات زیادی که در آن درج شده، بسیار بزرگ و اشغال کننده حجم زیادی از گزارش شماست، لازم نیست آن را در داخل گزارش قرار دهید، بلکه می توانید آن را در پیوست گزارشتان بیا.رید.
- توجه کنید که جداول شلوغ و درهم و برهم نباشد و فاصله ها یکسان و فرمت و اندازه کلمات منظم و جداول بدون ابهام باشد. عناوین جداول در بالای آن کاملا روش کننده محتوای جدول و هر جدول دارای شماره باشد.
READ
تاملی بر تاریخچه روش پژوهش تحلیل محتوا؛از تبلیغات جنگ تا تحقیقات بازار
قدرت گرفته از افزونه نوشتههای مرتبط هوشمند
توضیح یافته ها با استفاده از متن
- محقق حق ندارد در توضیح یافته ها سوگیری نماید و احساسات و عقاید خود را بیان کند. او فقط باید آنچه به دست آمده را ارائه کند.
- نکته دیگر که لازم است ذکر کنم این است که در فصل ارائه یافته ها محقق حق ندارد یافته ها را تفسیر کند.
- از همین رو آژانس تبلیغاتی پرمون طرح می تواند به شما کمک کند .