۱. آیا تبلیغات بهترین راهکاری است که میتوان از آن بهره برد؟ (یا روش مؤثرتری نیز وجود دارد)
۲. آیا میخواهید یک کمپین تبلیغاتی بسازید یا صرفا یک تبلیغ؟
۳. کجا میخواهید تبلیغ کنید؟ (محلی، منطقهای، در سطح ملی یا فقط در بستر آنلاین)
۴. بودجهی تبلیغاتیتان چقدر است؟ آیا این بودجه برای انجام یک کار مؤثر کافی است؟
۵. چه نوع تبلیغاتی را میخواهید ایجاد کنید؟
۶. خودتان میخواهید چه کار کنید؟ آیا میخواهید یک آژانس تبلیغاتی یا یک فریلنس (دورکار) استخدام کنید که برایتان کار کند؟
تصمیم شماره ۱: آیا تبلیغات بهترین راهکاری است که میتوان از آن بهره برد
بنابر تجربهی ما در شرکت تحقیقات بازار آزود، بسیاری از شرکتها در تبلیغات، شتابزده عمل میکنند؛
درحالیکه ممکن است نوع دیگری از روشهای بازاریابی مؤثرتر واقع شود. پیش از آنکه تبلیغات خود را شروع کنید، دربارهی جایگزینهای آن بیشتر بدانید.
از مزایا، معایب، هزینهها و … آگاهی پیدا کنید تا بتوانید تشخیص بدهید که چه چیزی با بودجه و نیازهای شما متناسب است و بهترین عملکرد را برایتان درپی خواهد داشت.
تصمیم شماره ۲: کمپین تبلیغاتی یا فقط تبلیغات
کمپین، به مجموعه تبلیغاتی گفته میشود که در رسانههای مختلفی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، بیلبوردهای فضای باز، بسترهای آنلاین و غیره قرار داده میشوند که با تم، تصاویر و پیامهای مشترک بهصورت یکپارچه درآمدهاند.
کمپین شما به کل فعالیتهای بازاریابیتان قابلتعمیم است. بله، تبلیغات نیازمند خلاقیت در کسبوکار است اما درنهایت، تبلیغات برای جذب مشتری است.
تبلیغات مؤثر، بهترین روش جذب مشتری یا بهترین فروشندهی شماست.
مسلما اگر تبلیغات شما جذاب و هوشمندانه باشد، مؤثر خواهد بود؛ اما سود واقعی شما زمانی است که این تبلیغات به فروش منتهی شوند یا مشتری بالقوه را به خریدار نزدیکتر کنند.
مطالب مرتبط:
کمپین تبلیغاتی موفق را چطور شروع کنید؟
دو نوع اصلی تبلیغات وجود دارد:
- تبلیغات برند که هدفش ایجاد، تغییر یا بالا بردن «شخصیت برند» (Brand personality) و «جایگاهیابی برند» (Brand positioning) است. این نوع از تبلیغات بهمثابهی افرادی هستند که کسبوکار را توسعه میدهند و ضمن شناسایی مشتریان بالقوه و فعلی، آنها را آموزش و پرورش میدهند.
- تبلیغات دارای «پاسخ مستقیم» (Direct response) که مانند نمایندهی فروش سهمیهای هستند. این نوع تبلیغات به این منظور طراحی شدهاند که مشتریان بالقوه را به خریدار تبدیل کنند و میزان درآمد آنها نیز حساب شده است.
بنابر تجربهی ما، اکثر آژانسها و فریلنسها (دورکارها) در هردو نوع اصلی تبلیغات، خوب عمل نمیکنند.
آنها اختصاصی کار میکنند و تمایلی ندارند که با یکدیگر همعقیده و همرأی باشند.
کارشناسان تبلیغاتِ «دارای پاسخ مستقیم»، تبلیغات برند را ظاهری و پوچ تلقی میکنند و کارشناسان «تبلیغات برند» نیز این نوع تبلیغات را تراکنشی، غیرهیجانی و بیتأثیر میدانند.
پس اگر میخواهید کمپینی را با استفاده از هردو نوع تبلیغات ایجاد کنید، باید مانند یک رهبر ارکستر عمل کنید.
ساختن یک کمپین تبلیغاتی
ساختن یک کمپین تبلیغاتی،نیازمند کار، تلاش و زحمت بیشتری است اما این هزینهها با ایجاد یک «شهرت برند» (brand reputation) قویتر برای محصول، خدمات، شرکت یا سازمان غیرانتفاعی شما جبران میشود.
تم و پیامهای این کمپین تبلیغاتی میتواند در فروشها و «مواد بازاریابی» (marketing materials) دیگری نیز بهکار رود تا بازاریابیتان را یکپارچهتر کند، بهطور پیوسته به مشتریان فعلی و بالقوه قوتقلب داده و برند را مانند یک رهبر نشان دهد.
این کاری است که مک دونالد، استارباکس (برند قهوهی آمریکایی) و بیشتر تبلیغکنندگان بزرگ، همواره به دلیل مؤثر بودن آن انجام میدهند. کسبوکارهای کوچک و سازمانهای غیرانتفاعی نیز میتوانند از این کار بهره ببرند.
شما در کمپین تبلیغاتیتان، با استفاده از تبلیغات گوناگون در انواع مختلف رسانهها از آنچه «اثر افزایندهی رسانهای» (Media Multiplier Effect) نامیده میشود، سود خواهید برد.
تبلیغکنندگان بزرگ آموختهاند وقتی از بیش از یک نوع رسانه (معمولا تلویزیون و چاپ) استفاده میکنند، بهیاد آوردن و ارتباط برقرار کردن مخاطبان با پیام تبلیغاتیشان بیشتر از زمانی است که فقط از یک نوع رسانه سود میبرند.
میتوانید آن را به این شکل درنظر بگیرید: کار نمایندهی فروشی که از تماسهای تلفنی، جلسات فروش، پیامهای ایمیلی، نامههای چاپی و سخنرانیهای چندرسانهای سود میبرد، از کسی که تنها از یک رسانهی ارتباطی استفاده میکند بسیار مفیدتر و مؤثرتر خواهد بود.
کمپینها به ایدهی بزرگی نیاز دارند که در سراسر فرایند بازاریابی مؤثر واقع شود که لازمهی ساختن آن، صرف وقت (و خوششانسی) است.
بهتر است «تبلیغات یکباره» (one-off ads) را اجرا کنید که از تلاش برای یکپارچه کردن همه چیز در قالب تم کمپین (که خیلی هم خوب نیست)، مؤثرتر است.
این بهای یکپارچهسازی تبلیغات، درقبال اثربخشی آن است. در حالت ایدهآل، شما هردوی آنها را میپسندید.
دربارهی انواع تبلیغ و جایگزینهای آن در Marketingzone.com بیشتر بخوانید.
برگرفته از: www.score.org