هدف از تحقیقات بازار ، پی بردن به عواملی است که مصرفکنندگان را به خرید محصولات شما ترغیب میکند. تحقیق بازار با مطالعهی موارد مختلفی مانند «رفتار مصرفکننده» به نحوهی اثرگذاری معیارهای فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی بر این رفتار میپردازد.
تحقیق بازار به دو دسته تقسیم میشود: تحقیق بازار اولیه و ثانویه. درحالیکه در تحقیق بازار اولیه، خودِ مصرفکننده بهطور مستقیم مورد مطالعه قرار میگیرد، در تحقیق بازار ثانویه اطلاعات گردآوریشدهی دیگران از مصرفکنندگان بررسی میشود. تحقیق بازار اولیه میتواند مصاحبههای تلفنی یا نظرسنجیهای آنلاین با اعضای تصادفی از گروه مخاطبان هدف باشد. همچنین میتوانید سوابق فروشتان را بهمنظور تحقیق بازار اولیه بررسی کنید. تحقیق بازار ثانویه نیز میتواند از گزارشهایی که در وبسایت شرکتهای مختلف دیگر یا مطالب بلاگی مرتبط با صنف شما موجودند، حاصل شود. برای طرح کسبوکار خود میتوانید از یک یا ترکیبی از هر دو نوع تحقیقات بازار بهره ببرید در شرکت تحقیقات بازار آزود این موضوع را واکاوی کرده ایم .
بیشتر بخوانید : سهم بازار چیست
شما با پیشبرد تحقیق بازار خود سعی دارید به این سؤالات اساسی پاسخ بدهید:
- مصرفکنندگان شما چه کسانی هستند؟ آنها را از نظر سن، شغل، درآمد، سبک زندگی، سطح تحصیلات و … توصیف کنید.
- اکنون آنها چه میخرند؟ عادات خرید آنها را که با محصولات یا خدمات شما مرتبط هستند، توصیف کنید. برای مثال، چه مقدار میخرند، تأمینکنندگان محبوبشان چه کسانی هستند، رایجترین ویژگیهای محصول یا خدماتی که میخرند کدامند و «نقاط قیمت» (Price Points) غالب برای آنها چیست؟ (نقطهی قیمت، قیمتی است که پیشبینی میشود در آن نقطه، تقاضا برای آن کالا در بالاترین حد قرار بگیرد.)
- چرا خرید میکنند؟ این همان سؤال اصلی و دشواری است که تلاش میکند بفهمد که در سرِ مصرفکنندگان چه میگذرد. جوابها بسته به محصول و کاربرد آن متفاوت خواهند بود. خریداران لوازم آشپزی ممکن است محصولاتی را بخرند که نچسبتر از بقیه باشند یا ماهیتابههایی را بخرند که بهنسبت پولی که میپردازند تعداد بیشتری از آنها در یک بستهبندی موجود باشد یا آنهایی را که از همه رنگارنگتر و زینتیتر باشند.
- چه چیز باعث میشود که آنها از شما خرید کنند؟ اگرچه ممکن است پاسخ به برخی از این سؤالات سخت بهنظر برسد، اما شما از اطلاعات دقیقی که از بازارها، آمار و ارقام فروش و محرکهای خریدِ مصرفکننده در دسترس است شگفتزده خواهید شد.
مطالب مرتبط:
تحقیق و توسعه بازار مهم تر است یا بازاریابی؟
با استفاده از منابع اطلاعاتی برای پاسخ به سؤالاتِ هرچه بیشتر، طرح کسبوکارتان را پذیرفتنیتر و شانس موفقیتتان را بیشتر میکنید.
نرمافزارهای طرح کسبوکار علاوه بر اینکه حاوی تحقیقات دقیقی هستند، تحقیقات آنلاین را نیز در دسترس شما قرار میدهند. اگر از چنین نرمافزارهایی استفاده میکنید، از قابلیتهایشان بهره ببرید و دادههای بیشتری را از هرکجا که مییابید به آنها بیفزایید.
شما باید اطلاعات منحصربهفرد خودتان را به نرمافزارهای کسبوکار بدهید، زیرا هرکسی که از این نرمافزارها استفاده میکند درواقع از یک بانک اطلاعاتی مشترک بهره میبرد و شما میخواهید که طرح کسبوکاری متفاوت از کارآفرینان پیشین در صنف خود داشته باشید.
همچنین میتوانید شرکتهایی را بیابید که قادرند همهچیز را -از مطالعات صنعتی یا صنفی گرفته تا گزارشات مالی شرکتهای شخصی- در اختیار شما قرار بدهند.
تحقیق بازار ارزان نیست و برای پیشبرد یک تحقیق قوی به میزان قابلتوجهی از تجربه و تخصص، نیروی انسانی و فناوری نیاز دارید. شرکتهای بزرگ بهطور معمول، دهها هزار دلار را هزینهی اموری میکنند که در آخر میفهمند تمایلی به آنها ندارند.
شرکتهای کوچکتر معمولا نمیتوانند از عهدهی چنین هزینههایی برآیند.
برای همهی شرکتهای کوچک و بزرگ، بهترین نوع تحقیق بازار ، تحقیقاتی است که خودتان بهعمل میآورید.
تحقیق بازار درونسازمانی میتواند بهشکل مصاحبههای تلفنی با مشتریان، برداشت آمار و ارقام از منابع مختلف یا شاید «هوش رقابتیای» (Competitive intelligence) باشد –هوش رقابتی نتیجهی تلاشهای یک شرکت برای جمعآوری و تحلیل اطلاعاتی دربارهی صنعت، محیط کسبوکار، رقبا، محصولات و خدمات رقابتی است– که از رقبایتان بهواسطهی رسانههای اجتماعی گردآوری کرده باشید.
شما میتوانید ازطریق رسانههای اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و …) تحقیقات دقیقی از مصرفکنندگان بهعمل آورید که شامل لایکها، دیسلایکها و ترجیحات آنها میشود و سپس از ابزار «گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) برای تفکیک و دستهبندی این ارقام بهره ببرید تا آنهایی را که گزینهی مناسبی برای بازدید از وبسایتتان هستند، شناسایی کنید.
خود افراد بهواسطهی اقداماتشان در محیط وب، درحال انجام تحقیق و ارائهی نظرات و احساساتشان هستند، بنابراین شما با رصد اقدامات آنها در بستر وب میتوانید به اطلاعات دقیقی برای بازاریابی دست بیابید.
همچنین لازم است در صنف خودتان «راستی آزمایی» (Due diligence) انجام بدهید. هنگام مشاهدهی کسبوکارهای مشابه خودتان (و دادههایشان)، آنهایی را که شباهت بیشتری به شما دارند، بیابید. برای اهداف رقابتی خود موارد زیر را درنظر بگیرید:
- شرکتهایی که ازنظر اندازه مشابه شما هستند؛
- شرکتهایی که در همان منطقهی جغرافیایی شما خدمات میدهند و اگر شما قصد راهاندازی کسبوکار اینترنتی دارید، این منطقه میتواند جهانی باشد؛
- شرکتهایی با ساختار مالکیت مشابه شما. اگر کسبوکارتان دو شریک دارد، به کسبوکارهایی بنگرید که توسط یک جفت شریک اداره میشوند، نه آنهایی که مدیریتشان از ۱۲ نفر مشاوره دریافت میکند؛
- شرکتهایی که نسبتا جدید باشند. البته میتوانید از کسبوکارهای دیرینه نیز بیاموزید، چراکه آنها بهخاطر سالها تجربه و شهرت در کسبوکارشان موفق هستند.
شما باید از دادههایی که گردآوری کردهاید نهتنها برای تشخیص میزان توانایی بالقوهتان در تجارت، بلکه برای ارزیابی سازگاری و تناسب با بازار هدفتان استفاده کنید.
برای اینکه سرمایهتان را عاقلانه صرف تحقیق بازار کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. مشخص کنید که چه چیزی را در مورد بازارتان میخواهید بدانید
هرچه تحقیقاتتان متمرکزتر باشد، باارزشتر خواهد شد.
۲. نتایج مرحلهی اول را اولویتبندی کنید
شما نمیتوانید دربارهی همه چیز تحقیق کنید، بنابراین تمرکزتان را روی اطلاعاتی بگذارید که بهترین یا سریعترین بازده را برایتان دارند.
۳. تحقیقاتِ جایگزینِ ارزانتر را بررسی کنید
آژانسهای تبلیغاتی و مراکز مشاورهای کسبوکارها میتوانند شما را در طراحی یک نظرسنجی از مشتریان یاری کنند. اتحادیهی صنفی شما نیز تحقیقات کمکی خوبی برای شما خواهد داشت. خلاق باشید.
۴. خودتان هزینهی تحقیقات را تخمین بزنید
بهخاطر بسپارید که با استفاده از اینترنت مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید. اگر درنظر دارید که یک مشاور یا محقق بازار را بهکار بگیرید، بهیاد داشته باشید که این خواسته و رؤیای شما، هدف شما و کسبوکار خود شماست. برای چیزی که به آن نیاز ندارید، پول نپردازید.
برگرفته از: entrepreneur.com