شرکت تحقیقات بازار آزود-فرضیه تحقیق حدس بخردانهای درباره رابطه میان دو یا چند متغیر است و نشانگر نتایج مورد انتظار از یک تحقیق است. یک فرضیه هیچگاه اثبات و یا ابطال نمیشود، بلکه بر اساس دادههای بدست آمده فقط تایید یا رد میشوند. در ذیل نگاهی خواهیم انداخت به مهمترین ویژگیهای یک فرضیه خوب در تحقیقات کاربردی
- فرضيه بايد قدرت تبيين حقايق را داشته باشد؛ يعنى بهگونهاى ساخته شود که واقعيت مسئله يا متغير يا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان براساس آن اطلاعات را گردآورى کرد و مورد تجزيهوتحليل قرار داد.
- فرضيه بايد بتواند پاسخ مسئله تحقيق را بدهد؛ يعنى آنچنان با مسئله تحقيق مرتبط باشد که اطلاعات گردآورى شده پس از تجزيهوتحليل، پاسخگوى حل مسئله و قابل استفاده باشد.
- فرضيه بايد قابليت حذف حقايق نامرتبط با مسئله تحقيق را داشته باشد؛ يعنى باعث پرداختن به کشف حقايقى شود که در چارچوب مسئله تحقيق وجود دارند. ضمناً، حدود آن بايد طورى باشد که با مسائل و فرضيههاى ديگر تداخل نکند.
- فرضيه بايد قابليت آزمون را داشته باشد؛ يعنى مفاهيم و متغيرهاى مطرح شده در فرضيه قابل تبديل به تعاريف عملياتى و واجد معرفها و شاخصهايى براى ارزيابى و سنجش باشند تا بتوان با وسائل و امکانات موجود آن را مورد آزمايش قرار داد.
- فرضيه نبايد با حداقل و قوانين مسلم و اصول علمى تأييد شده و پذيرفته شده مغايرت داشته باشد.
- فرضيه نبايد از واژهها و مفاهيم ارزشى استفاده کند، بلکه بايد ناظر بر واقعيت و حقيقتى باشد که محقق قصد کشف آن را دارد؛ مثلاً محقق بايد در تدوين فرضيه از عباراتى نظير ايدهآل است، بسيار خوب است پرهيز کند.
- فرضيه بايد به مطالعه و پژوهش جهت بدهد و راهنماى فعاليتهاى محقق باشد.
- فرضيه بايد بصورت جمله خبرى باشد تا از نحوه ارتباط متغيرها خبر بدهد.
- در يک فرضيه خوب اصطلاحات و واژههاى اختصاصى تعريف مىشوند؛ يعنى اگر محقق ناگزير از کاربرد واژهها و اصطلاحاتى است که براى ديگر افراد مفهوم و مأنوس نيست، بايد آنها را تعريف کند.
- فرضيهها با توجه به چارچوب نظرى تحقيق تدوين مىشوند؛ بنابراين، تعداد ابعاد و رابطههاى موجود در چارچوب نظرى مىتواند ملاک عمل براى تعداد فرضيهها باشد.
- فرضيهها بايد مختص مسئله تحقيق باشند؛ بنابراين، از تدوين فرضيههاى عام و غيرقابل حمل بر مصداق خاص مورد تحقيق بايد پرهيز شود؛ زيرا فرضيه قابليت آزمايش داشتن را از دست مىدهد.
- بايد بين فرضيهها و سؤالهاى ويژه يا فرعى تحقيق تناظر صورى و محتوايى وجود داشته باشد؛ زيرا تعداد و نوع سؤالهاى فرعى و فرضيهها برخاسته از چارچوب نظرى تحقيق است، پس بايد بين آنها ارتباط منطقى وجود داشته باشد.
READ
تحقیقات بازار میدانی
قدرت گرفته از افزونه نوشتههای مرتبط هوشمند