راهاندازی کسبوکارتان در کشورهای خارجی و بازاریابی بین المللی میتواند تلاشی هیجانانگیز و حتی ترسناک باشد.
هنگامی که وارد بازار جدیدی میشوید، مشتریان و شرکای جدیدی نیز خواهید داشت و مهم است که همان استراتژریِ بازاریابیای را که در کشور خودتان داشتید، کورکورانه و نسنجیده دنبال نکنید.
هرچند باید اهداف و ارزشهای شرکت خود را حفظ کنید، اما لازم است که استراتژی خود را با بازار جدید وفق بدهید. آنچه در ادامه میخوانید، نکاتی است که من و تیم اقتصادی همراهم، هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی بین المللی ، بهمنظور راهاندازی یک شرکت تابعه در آمریکا از آنها استفاده میکنیم. در ادامه با شرکت تحقیقات بازار آزود همراه باشید .
- بازار خود را بسنجید
در ابتدای این کار، شما باید کمسود و هوشیار باقی بمانید تا بتوانید با بازار جدید وفق پیدا کنید؛ برای این منظور همیشه باید بازار را بسنجید.
پیش از آنکه کاملا وارد بازار جدید شوید، بهدقت و بدون شتابزدگی آن را آزمایش کنید. ایدهی ما برای اینکه در بازار پذیرفته شوید این است که بهآرامی و با کنترل کامل وارد بازار شوید. بهاینترتیب میتوانید میزان رسیک را کاهش بدهید و در پول و زمان صرفهجویی کنید.
هنگامی که شما پیش از ورود به بازار جدید آن را می سنجید، میتوانید انعطافپذیر باشید، بدینمعنی که همان مدل کسبوکار، محصول یا خدمات و پیامهای موردنیاز را برای یافتن گزینهی مناسب بازارِ هدفتان تکرار کنید.
شما با انجام یک تحقیق عملی، این فرصت را در اختیار دارید که بهترین و مناسبترین محصول را در سبد خود قرار بدهید.
بهعلاوه اگر سودی کسب نکردید و ورودتان به بازار جدید موفقیتآمیز نبود، میتوانید بهراحتی و بدون متحمل شدن ضرر چندانی از آن خارج شوید؛
اما کسبوکارهایی که بهصورت تمامعیار وارد یک بازار جدید میشوند، صدها هزار دلار را در آنجا خرج میکنند و احتمالا همهاش را نیز ازدست میدهند.
- مشتریان خود را بشناسید
شاید مهمترین نکته در ایجاد استراتژری بازاریابی بین المللی این است که مشتریانتان را بشناسید. در بازارهای جدید، شما مشتریان جدیدی خواهید داشت. اینکه رفتار مشتریان بازار جدید را مثل مشتریان کشور خودمان فرض کنیم، یک اشتباه بزرگ است.
مشتریان شرکت تابعه خارجی شما فرهنگ متفاوتی خواهند داشت؛ بدینمعنی که رفتار خرید آنها بسیار متفاوت خواهد بود. برای مثال، وقتی که شرکت «وال مارت» (Wal-Mart) -بزرگترین شرکت بینالمللی فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی در جهان- به بازار کشور چین وارد شد، بهاشتباه رویکرد معمول خود “Big box store” (فروشگاههای بزرگ) را پیاده کرد اما مردم در چین عادت داشتند که مایحتاج غذاییشان را از بازارهایهای محلی در فضای باز تهیه کنند.
این موضوع باعث شد که تلاشها و فعالیتهای شرکت وال مارت در این بازار جدید مثل رقبایش مؤثر واقع نشود.
اختصاص دادن زمان کافی برای شناخت مشتریان نکتهی مهمی است. بسیاری از شرکتها پیش از دایرکردن شرکت تابعهی خود در کشوری خارجی، به آنجا سفر میکنند تا بیواسطه و از نزدیک شاهد رفتار مشتریان جدیدشان باشند.
بهعلاوه میتوانید از یک شرکت تحقیقاتی بخواهید که بازار هدف جدیدتان را ارزیابی کند یا اگر بودجهی محدودی دارید میتوانید «گزارشهای مصرفکنندگان» شرکتهای تحقیقاتی بزرگ مثل Nielsen در آمریکا را بخرید.
مطالب مرتبط:
بازاریابی فصلی چطور میتواند به توسعه کسب و کار ها کمک کند؟
- بهکارگیری زبان مادریِ بازار جدید
علاوه بر شناخت مشتریان جدیدتان برای بازاریابی بین المللی ، لازم است بتوانید با آنها به زبان مادریشان ارتباط برقرار کنید. ارتباطات بازاریابی در یک بازار جدید ممکن است خیلی پیچیده باشد. ذره به ذرهی ارتباطات شرکت شما با بازار هدفتان باید با زبان و فرهنگ آن منطقه وفق داده شود.
با وجود اینکه درحال تبدیل شدن به یک برند جهانی هستید، باید تمام پیامرسانی خود را روی بازار جدید متمرکز کنید که شامل تبلیغات، بستهبندی، ارتباط آنلاین و حضوری از تیم فروش و خدمات مشتریان شما میشود.
استراتژی بازاریابی بینالمللی شما بایستی نهفقط زبان اولیه بازار هدف جدیدتان، بلکه اصطلاحات، روشهای قابلقبول ارتباطی و … آنها را نیز درنظر بگیرد.
برای مثال، برند چیپس سیبزمینی Lay’s در استرالیا از نام برند “Smiths” استفاده میکند زیرا مشتریان محلی با این نام بهتر انس گرفتهاند.
این شرکت برای اینکه ثابتقدم باشد، شکل لوگوی خود را حفظ کرده، اما پیامش را برای فرهنگ و زبان بازار جدید تغییر میدهد.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی بینالمللی میتواند پیچیده باشد. بااینحال، با توجه به سه نکتهای که در این نوشته توضیح داده شد، میتوان نتیجه گرفت که تمرکزمان همیشه باید بر یک چیز باشد: مشتری. با تمرکز بر مشتریان و نیازهایشان میتوانید با اطمینان خاطر، تصمیمات تجاری بهتری اتخاد کنید.
برگرفته از: forbes.com