حرفهی بازاریابی، حرفهای است که به اندازهی تولید و فروش محصولات قدمت دارد. بیشک، بشر از نخستین روزی که دست به تولید زد و تصمیم گرفت کالای مازادش را با کالای دیگری معاوضه کند، بازاریابی را نیز آغاز کرد.
بهتدریج و با پیشرفت علم و دانش، روشهایی بازاریابی هم حرفهایتر و متنوعتر شدند. یکی از این روشها، تحقیقات بازار تلفنی است که میتواند نقش بسیار زیادی در افزایش بازار مشتریان داشته باشد. اگر قصد دارید دربارهی بازاریابی تلفنی بیشتر بدانید، این یادداشت را تا انتها دنبال کنید.
تحقیقات بازار تلفنی چیست؟
بازاریابی تلفنی یا تحقیقات بازار تلفنی یکی از شیوههای نوین بازاریابی و بهمعنای تماس تلفنی در شرکت تحقیقات بازار با مشتریان قطعی و احتمالی است. این کار، گاهی اوقات میتواند شامل ارسال فکس و پیامهای اینترنتی نیز باشد.
در یک تقسیمبندی کلی، میتوانیم تحقیقات بازار تلفنی را به دو دسته تقسیم کنیم: 1) بین یک کسبوکار و مصرفکننده (که در اصطلاح بازاریابی تلفنی B2C نامیده میشود) و 2) بین دو کسبوکار مختلف (که در اصطلاح به آن بازاریابی تلفنی B2B میگویند.)
تحقیقات بازار تلفنی، کارکردهای زیادی دارد و از آن جمله میتوان به ارتباط با مردم جهت تبلیغ محصولات یا خدمات، جمعآوری کمکهای خیریه، جمعآوری اطلاعات، انجام نظرسنجی و ایجاد نقاط جلب توجه در بازاریابی محصولات اشاره کرد.
اهمیت پرسشگری تلفنی چیست؟
بازارسنجی تلفنی بهدلایل مختلفی دارای اهمیت است. این کار، در زمان کمتر و با هزینهی اندک میتواند مشتریان جدید یک کسبوکار را شناسایی کرده و فرصتهای موحود بازار را به آنها معرفی کند.
از دیگر دلایل اهمیت تحقیقات بازار تلفنی میتوان به این موارد اشاره کرد:
- کاهش هزینههای آموزشی
- کمک به افزایش بهرهوری بازار
- کسب رضایت مشتری
- کمک به شنیده شدن نام برند یا محصولات و خدمات یک کسبوکار
- تأمین یک منبع اطلاعاتی خوب و قابل اتکا برای تیم فروش تلفنی
نحوهی انجام نظرسنجی تلفنی
در این بخش، قصد داریم بهطور خلاصه شما را با نحوهی انجام تحقیقات بازار تلفنی آشنا کنیم؛ اما پیش از شروع توضیحات این بخش، لازم است متذکر شویم که تحقیقات بازار تلفنی (یا بازاریابی تلفنی) با فروش تلفنی متفاوت است.
در فروش تلفنی، تماس گیرنده برای فروش مستقیم محصول یا خدمت به مشتری تلاش میکند. در حالی که هدف در بازاریابی تلفنی ایجاد علاقه، ارائهی اطلاعات، دریافت بازخورد از مشتری و ایجاد فرصتهای فروش بیشتر است.
گام اول:تهیهی لیست تماس
نخستین گام برای انجام تحقیقات بازار تلفنی، تهیهی یک لیست تماس از مخاطبین بالقوه و بالفعل است. این لیست را میتوانید از بانک اطلاعاتی خودتان استخراج کرده یا از مجموعههای دیگر خریداری کنید.
گام دوم: تنظیم برنامه
قدم بعدی در تحقیقات بازار تلفنی، تنظیم برنامه است. یعنی از همان ابتدا باید بدانید هدف از انجام این کار چیست؟ آیا قرار است اولین تماس را با یک مشتری برقرار کنید یا میخواهید گفتگویی با یک تصمیمگیرنده برای متقاعدسازی او داشته باشید؟
گام سوم: شناخت کافی نسبت به محصولات و خدمات خود
در این مرحله، باید تماس گیرنده نسبت به محصولات یا خدمات مؤسسهای که قصد انجام تحقیقات بازار تلفنی برای آن را دارد، اطلاعات کافی به دست آورد.
گام چهارم: تنظیم متن مناسب
پس از تعیین هدف، متن کوتاهی تهیه کنید تا بهعنوان راهنمای شما در مکالمه عمل کند. دقت کنید که نیازی نیست این متن را خط به خط و مو به مو دنبال کنید. این متن، تنها قرار است کمک کند تا چیزی را از قلم نیندازید.
گام پنجم: شرح و بیان مناسب نکات مدنظر
پس از برقراری تماس، تماسگیرنده باید بتواند نکات و موارد مدنظر خود را با یک بیان مناسب و شیوا شرح دهد. بیان موجز، استفاده از کلمات مثبت و اثربخش و پاسخگویی کامل و جامع به سؤالات احتمالی مشتریان میتواند به موفقیت این مرحله کمک کند.
گام ششم: ارزیابی
در نهایت، تیم بازاریابی باید موفقیت خود در تحقیقات بازار تلفنی را ارزیابی کند. این کار با روشهایی از جمله ضبط تماسهای تلفنی، درصد تماسهای موفق روزانه و… انجام میشود.
با توجه به اینکه انجام تحقیقات بازار تلفنی یک کار حرفهای و بسیار تخصصی است، پیشنهاد میکنیم انجام این کار را به یک گروه مطمئن بسپارید. برای مثال آزود با نزدیک به 15 سال سابقه در کار بازاریابی و تجربهی موفق اجرای نمونههای زیادی از تحقیقات بازار میتواند یک گزینهی مناسب برای این کار باشد.
هدف اعضای آزود، کمک به کسبوکارهای مختلف در زمینهی تحقیقات بازار تلفنی و میدانی است و این هدف را از طریق انجام پژوهش علمی، ارائهی آمار شفاف و مشاورههای صادقانه دنبال میکنند.
مزایا و معایب تحقیقات بازار تلفنی
اما خوب است مرور مختصری هم بر مزایا و معایب تحقیقات بازار تلفنی داشته باشیم:
مزایای تحقیقات بازار تلفنی
از جمله مزایای تحقیقات بازار تلفنی میتوان به تعامل انسانی مناسب، کاهش هزینهها، انعطافپذیری، ایجاد یک دایرهی وفادار از مشتریان و اندازهگیری نتیجه اشاره کرد. در کنار این موارد، توجه داشته باشید که تحقیقات بازار تلفنی، یک روش مناسب بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک است.
معایب تحقیقات بازار تلفنی
دایرهی گستردهی مخالفان، عدم وجود ارتباط چشمی با مخاطب، وجود موانع قانونی، عدم رؤیت کالا توسط مشتری و فراموشکاری مخاطبان در روزگار معاصر هم به عنوان معایب این روش شمرده میشوند.
خدمات آزود در راستای پرسشگری تلفنی
آزود به پشتوانهی یک سابقهی طولانی و بهرهمندی از تیم حرفهای و آموزش دیده، آمادهی ارائهی خدمات بازاریابی به کسبوکارهای مخلتف است.
شما میتوانید با خیال راحت تحقیقات بازار تلفنی خود را به اعضای متبحر خانه خیال آزود بسپارید و در نهایت، نتیجهی شفاف یک تحقیق علمی را همراه با مشاورهای دقیق و صادقانه دریافت کنید.
سخن پایانی
در این یادداشت، تلاش کردیم شما را با تحقیقات بازار تلفنی و هرچه که لازم است در این مورد بدانید آشنا کنیم. اگر هنوز سؤالی در ذهن دارید، کارشناسان ما آمادهی پاسخگویی به شما هستند.