تحقیقات بازار فعالیتی سازمانیافته است که به هدف جمعآوری اطلاعات دربارهی بازارهای هدف یا مشتریان خاصی صورت میگیرد. تحقیق یکی از اجزای مهم استراتژی کسبوکار و تصمیمگیری است. پژوهشگران بازار، برای به دست آوردن دادهها و پردازش آنها برای رسیدن به اطلاعات مرتبط تحقیقات اولیه و ثانویه انجام میدهند. مراحل کار یک پژوهشگر با چالشهایی روبروست در این مقاله ما به این چالشها میپردازیم.
مهمترین چالشهایی که پژوهشگران بازار در حال حاضر با آنها مواجه هستند بدین شرح است:
۱. شیوههای موجود در تحقیقات بازار
میزان بسیار زیاد دادهها باعث میشود تفکیک دادههای واقعی از غیرواقغی کار دشواری شود. هر روز، بیشتر از ۵۰۰ وبسایت به اینترنت اضافه میشوند. پویش دستی این دادهها طاقتفرسا است. خیلی از تکنیکهای موجود برای دستکاری دادهها نیز به چالش پیدا کردن دادههای واقعی میافزایند.
۲. کیفیت
یکی از معایب جمعآوری دادهها به صورت دستی پایین بودن کیفیت آنها است. با بالا رفتن حجم دادههای جمعآوری شده احتمال خطای انسانی به خاطر خستگی افزایش پیدا میکند. وقتی دادههای جمعآوری شده کیفیت پایینی داشته باشند اطلاعاتی که از آنها به دست میآید نیز از کیفیت پایینی برخوردار است.
۳. نتایج تحقیقات (برای مشتریان)
به دلیل وجود دینامیکهای پیچیده در کسبوکار، انتظارات مشتریان روزبهروز افزایش پیدا میکنند. مشتریان انتظار دیدگاههایی دارند که برای شرکتهای تحقیقاتی قابل اجرا باشند و به آنها در رسیدن به تصمیمات سریع در کسبوکار کمک کنند. ارائهی گزارشهای استراتژیک با بینش صحیح و در زمان تصریحشده، برای شرکتهای تحقیقاتی در سراسر جهان تبدیل به چالش مهمی شده است.
۴. متمایز بودن از رقیبان
نشان دادن ارزشهای منحصربهفرد و مشارکتهای جدید در رویکردهای تحقیقات بازار، چالشی روزافزون برای محققان بازار شده است. شیوههای استاندارد تحقیقات بازار که اکثر شرکتهای تحقیقاتی از آنها استفاده میکنند تفاوت چندانی با هم ندارند. یکی از مهمترین نگرانیهایی که امروزه وجود دارد همراستا بودن با تکنولوژیهای در حال تغییر روز است. پیشرفتهایی که در دادههای با حجم بالا و روشهای تحلیلی صورت گرفته، شرکتهای تحقیقاتی را وادار کرده تا برای پیشی گرفتن از رقیبانشان از تکنیکهای بهروز استفاده کنند. همچنین، نیاز روز این است که از تجاریسازی پروژههای تحقیقات بازار اجتناب شود (این شامل گزارشها، نظرسنجیها و غیره نیز میشود).
۵. محدودیتهای مربوط به مشتری
با افزایش روزافزون رقابت، مشتریان نیاز دارند که بهروزترین اطلاعات مفید در کمترین زمان ممکن در اختیارشان قرار بگیرد. این به مشتریان کمک میکند تا به رقیبان برتری داشته باشند و سریعتر در بازار رشد کنند. مشتریان معمولا از نظر زمان، بودجه و محدودهی کاری با محدودیت مواجه هستند.
راهحل:
تحقیقات آنلاین بخش جدانشدنی تحقیقات ثانویه است و جمعآوری دادهها از اینترنت بخش مهمی از تحقیقات بازار را تشکیل میدهد. خودکارسازی استخراج اینترنتی دادهها در آیندهی نزدیک نیازی اجتنابناپذیر میشود. خودکارسازی استخراج اینترنتی دادهها باعث صرفهجویی در زمان و تلاش پژوهشگران میشود. این بهرهوری محققان را افزایش داده و نتیجهی کلی را بهبود میبخشد. همچنین، خودکارسازی خطاهای دستی در هنگام عملیات استخراج دادهها را تا حد زیادی حذف میکند.
پژوهشگران بازار میتوانند تمرکز خود را بیشتر بر ارائهی بینشهای استراتژیک از دادههای استخراج شده قرار دهند، بینشهایی که به مشتریانشان در اتخاذ تصمیمات بهتر به شیوههای بهتر کمک میکنند. شرکتهای تحقیقات بازار به راحتی میتوانند با ارائهی سریعتر اطلاعات مفیدتر و دقیقتر، خودشان را از رقبایی که در فضای تحقیقات بازار وجود دارند متمایز کنند. با رها شدن پژوهشگران از فعالیتهای تکراری استخراج دستی دادهها، مشتریان نیز میتوانند از آنها انتظار تحلیلهای خردمندانهتری داشته باشند.
به طور خلاصه، اصلیترین چالشهایی که پژوهشگران بازار با آنها مواجه هستند با استفاده از خودکارسازی فعالیتهای استخراج دادهها از میان برداشته میشوند.
خدمات آزود
شرکت تحقیقات بازار آزود با بهرهگیری از متخصصان با تجربه تحقیقات بازار و ابزارهای متنوع این صنعت به آزود این امکان را میدهد تا تحقیقات را به شکلی دقیق و مؤثر اجرا کند. فعالیت مستمر شرکت ما در بازارهای مختلف، ضمن کاهش هزینه دسترسی و انتخاب نمونه آماری مناسب، دقت نمونههای انتخاب شده را نیز افزایش میدهد. این موضوع باعث میشود نتایج تحقیقات انجام شده دقیقتر و کاربردیتر باشد. متخصصان آزود با تکیه بر تجربه ۱۵ ساله شرکت و دانش به روز خود، تمامی مراحل تحقیقات بازار را به شکلی استاندارد و علمی مدیریت و نتایج نهایی را در قالب گزارشی تحلیلی، جامع و منطبق با مدلهای روز ارائه میکنند.
منبع: entrepreneur.com