از اصول بسیار مهم در حین جمع آوری و پرسیدن سؤالات، میتوان به «حق حریم شخصی، رضایت آگاهانه و رازداری اشاره کرد». از آنجا که برخی از افراد حاضر به صحبت کردن در مورد مسائل خصوصی زندگی، نگرشها و… خود در حضور دیگران نیستند، به همین منظور به جهت ملاحظات اخلاقی، از پاسخگویان به تنهایی و بدون حضور دیگران، سوالها پرسش شود همچنین موارد زیر در حین جمع آوری اطلاعات شرکت تحقیقات بازار آزود مدّنظر قرار گرفت:
نبایدهیچ فردی مجبور به پاسخگویی باشد و قبل از انجام مصاحبه، رضایت آنها جلب شود.
جهت اطمینان خاطر پاسخگویان، پرسشنامه بدون عنوان نام ونام خانوادگی پاسخگو و آدرس محل سکونت تهیه شود بهتر است.
قبل از تکمیل پرسشنامه، ماهیت حقیقی پژوهش برای تک تک پاسخگویان شرح داده شود.
به پاسخگویان اطمینان داده شود که تمامی اطلاعات آنها به صورت یک«راز» محفوظ خواهد ماند و فقط جهت یک کار علمی از آن استفاده خواهد شد.
پاسخگویان اجازه دارند که در صورت تمایل، از نتایج تحقیق آگاه شوند.
از تفحص و کنجکاوی در مسائل خصوصی خارج از چارچوب اهداف پژوهش واطلاعات مورد نیاز جهت تکمیل پرسشنامه، خودداری شود.
در صورت هرگونه نارضایتی از همکاری، به پاسخگو این اجازه داده شود که در هر مقطع ازجریان تکمیل پرسشنامه، انصراف دهند.