در شرکت تحقیقات بازار آزود بخوانید بازاریابى «برهمزننده» (Disruptive marketing) با نامهای دیگری ازقبیل بازاریابی مخرب، بازاریابی ویرانگر، بازاریابی ازبینبرنده، بازاریابی توفنده و بازاریابی واژگونکننده، به روشى از بازاریابى گفته میشود که با ایجاد خلاقیت در محصول و روشهاى بازاریابى جدید، عرصه را براى دیگر رقبا تنگ و بهتدریج آنها را از گردونهی رقابت خارج میکند.
مدیران بازاریابی در شرکتهای برهمزننده، اغلب از اینکه محبوبیت سابقشان را از دست میدهند، غافلگیر میشوند. دلیلش مشخص است: مردم تغییر را دوست ندارند؛ بهخصوص محصولات دائمی، خدماتدهندگان و راهکاردهندگان نسبت به تغییرات مقاومت میکنند و جبهه میگیرند. «رهبران فکری» (Thought leaders) -رهبرانی که در شاخهای از یک صنعت مقتدر، قابلاحترام و تأثیرگذارند- نیز برای همیشه سفیرانِ تغییر باقی نمیمانند.
برهمزننده بودن بهطرز باورنکردنیای جالب و سرگرمکننده بوده، اما ساده نیست و بدبینیها و مخالفان زیادی را بههمراه خواهد داشت. پس بازاریابان هنگام بازاریابی محصول یا خدمات برهمزننده چه کاری باید انجام بدهند؟ من از همهی تجاربم برای موفق شدن در برهمزدن یک صنعت استفاده کردهام، بدون آنکه مرتکب اشتباهاتی شوم که معمولا با رهبرشدن در آن صنعت رخ میدهند. در ادامه روشهایی را به شما معرفی میکنم که برای غلبه بر برخی از سختترین چالشهای برهمزننده شدن، به آنها نیاز دارید.
بیشتر بخوانید : سهم بازار چیست
۱. از هیاهو راه انداختن پرهیز کنید
درابتدا، پیامرسانی یا همان تبلیغات شما میبایست روی متمایز بودن محصول یا خدمات جدیدتان تمرکز داشته باشد، اما منحرفکنندهی رفتار مصرفکننده نباشد. جاافتادن روشها، محصولات یا خدمات جدید به زمان نیاز دارد. بهترین راهِ موفقیت این است که پیشنهاد برهمزنندهی خود را بهعنوان یک گزینهی جایگزین معرفی کنید تا افراد با خیالی آسودهتر آن را امتحان کنند. چه مخاطبان هدفتان مصرفکنندگان عادی باشند و چه شرکتهای تجاری، با دادن فرصت امتحان بستهی پیشنهادیتان به آنها پیش از آنکه اقدام به خرید کنند، باعث حمایت از این متقاضیان اولیه میشوید که برای موفقیتتان حیاتی است. من در اینجا، بهتفصیل به این موضوع پرداختهام.
مطالب مرتبط:
بازاریابی خدمات را با چه استراتژیی انجام دهیم
۲. بازار را بسنجید
سنجیدن بازار، مؤثرترین روش برای هدایت درست مسیر پیامرسانیتان است. شما با سنجیدن رویکردهای مختلف در بخشهای کوچکتر مخاطبان هدفتان، که کار سادهای هم است متوجه میشوید کدامیک از این رویکردها با صنعت یا خدماتی که هدف قرار دادهاید، سازگارترند. لزومی ندارد نگران این باشید که کدام رویکرد برایتان کار میکند و کدام نه. بسنجید، بسنجید و باز هم بسنجید. پس از کشف پیام مناسبِ بازار هدفتان، نحوهی بهکار بردن این پیام را بهطور مؤثر، بهمنظور پرورش مشتریان بالقوه بیاموزید. من در اینجا بیشتر به این مطلب پرداختهام.
۳. پیامتان را دنبال کنید
هنگامی که بهترین پیامها را شناسایی کردید، آنها را دنبال کنید. ثباتقدم برای برندسازی و یافتن جایگاه در بازاری که قصد نفوذ در آن را دارید، حیاتی است. راهیافتن به دل بدبینان و تغییر گرایشها آسان است اما از اصرار و زور برای پیشبرد این کار پرهیز کنید. اگر پیامرسانیتان مؤثر بوده، مسیری را که برای مخاطبان هدفتان کارآمد است، دنبال کنید و البته کنار نکشید.
۴. حس عشق و تجربهی مشتریان را بهاشتراک بگذارید
هیچچیز مثل تجربه در دنیای واقعی تأثیرگذار نیست. مسئله این است که مشتریانی که برای اولینبار از راهکار، محصول یا خدمات شما بهره میبرند، تجربهای عالی کسب کنند. بهاشتراگگذاری حس و تجربهی این افراد شاید حتی مهمتر از خودِ حس و تجربهی آنها باشد. تجاربی را که برای افراد رقم میزنید، آنقدر بهیادماندنی کنید که اشتیاق زیادی برای به اشتراکگذاریاش با دیگران داشته باشند. بهترین روش موفقیت، داستانهایی است که اولین مشتریان و شرکای شما از حس و تجربهی استفاده از محصول یا کالای جدیدتان بهاشتراک می گذارند؛ پس به شایستگی هرچه تمامتر این تجارب را برای آنها رقم بزنید. در اینجا میتوانید روش برنامهریزی یک رویداد را، بهجهت غافلگیر کردن مشتریان و درنتیجه ساختن لحظاتی بهیادماندنی برای آنها، بخوانید.
بیشتر بخوانید : تحقیقات بازار چیست
۵. شکست را بپذیرید
مردم عاشق این هستند که از ضعیفها حمایت کنند. اگر کسی شما را دوست ندارد، اشکالی ندارد. درحقیقت برخی از افراد که دیرزمانی متقاضیان اولیهی شما بودند، به حامیان شما تبدیل خواهند شد. یکی از علتهای اینکه آنها حامی شما هستند، به بازندگی و مظلومیت شما برمیگردد. این وضعیت را بپذیرید، زیرا به کمک این طرفدارانتان خیلی زود به رهبری و چیرگی بر بازار می رسید.
امروزه در دورهی هیجانانگیزی زندگی میکنیم که برهمزنندگان، به صنعتهای زیادی نوآوری میآورند. من بهعنوان یک بازاریابِ برهمزننده که فرازونشیبهای بسیاری را در ارائهی محصولات یا کالاهای جدید به بازار تجربه کردهام، بهکارگیری استراتژیهایی را که در این مطلب شرح دادم، به شما پیشنهاد میکنم تا ورودتان به بازار موفق باشد و راهکارهای برهمزنندهی خود را نیز بهبود ببخشید.
برگرفته از: forbes.com