تحقیقات بازار (Market Research) یکی از اصلیترین راههای شناخت بازار است. موفقیت یک کسبوکار در گرو شناخت درست، اصولی و عمیق بازار و درک نیازمندیهای آن است. اما پیش از هر اقدامی باید اطلاعات جامعی در خصوص تحقیقات بازار داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم تا بررسی این موضوع در شرکت تحقیقات بازار آزود به اطلاعات جامع و کاملی دراینخصوص دست پیدا کنیم.
تحقیقات بازار (market research) چیست؟
در تعریف تحقیقات بازار اختلافنظرهایی وجود دارد. در واقع تمام اساتید این حوزه بر سر اصل تعریف به یک نتیجه رسیدهاند، اما در بیان جزییات آن درگیر اختلافهای جزئی هستند. در این مقاله تلاش میکنیم تا کاملترین تعریف ممکن را ارائه دهیم، اما به هر جهت ممکن است در کتاب یا منبع دیگر تعریف متمایزی از این مقاله بیان شود.
تحقیقات بازار یا Market Research به فرایند جمعآوری، تجزیهوتحلیل دادهها و اطلاعات در خصوص بازار، مشتریان بالقوه، محصولات و خدمات و تاثیر آنها در بازار گفته میشود. در واقع تحقیقات بازار با بررسی رفتار بازار و مشتریان تلاش میکند تا درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسبوکارها قرار دهد. هدف اصلی مارکت ریسرچ ارزیابی قابلیتها و پتانسیل خدمات و محصولات در بازار هدف است. این امر به شرکتها و سازمانها کمک میکند تا تارگت مارکت امیدوارکنندهای را کشف کرده و نیازهای پیدا و پنهان مشتریان را درک کنند.
تحقیقات بازاریابی (marketing research) چیست؟
در کنار تعریف تحقیقات بازار، یک مفهوم دیگر با عنوان تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) نیز وجود دارد. همان گونه که از نام این فرایند مشخص است، این مفهوم علاوه بر شناخت بازار ارتباط تنگاتنگی با سیستم بازاریابی و مارکتینگ کسبوکارها دارد.
یکی از معتبرترین منابع برای شناخت و درک تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی، کتاب مدیریت بازاریابی تالیف ۳ استاد ارزشمند، دکتر روستا، دکتر ونوس و دکتر ابراهیمی است. این کتاب در تعریف تحقیقات بازاریابی آورده است: «تحقیقات بازاریابی درگذشته عبارت بود از روش جمعآوری و تجزیهوتحلیل اطلاعات برای کمک به مدیران در اخذ تصمیمات مطلوب بازاریابی.
اما در دهه 1990، تحقیقات بازاریابی یکی از اجزای مکمل مراحل تصمیمگیری تلقی شد. انجمن بازاریابی آمریکا جدیدترین تعریف از تحقیقات بازاریابی را به این شرح عرضه کرده است: تحقیقات بازاریابی عبارت است از فعالیتهایی که ارتباطات لازم را بین مصرفکنندگان، خریداران، عامه مردم و مدیران بازاریابی، از طریق تبادل اطلاعات برقرار میکند.»
در واقع در تحقیقات بازاریابی علاوه بر فرایند تحقیقات بازار، تمام جنبههای استراتژی بازاریابی کسبوکارها نیز بررسی و تعریف میشوند. استفاده از این مفهوم باعث میشود تا کسبوکارها نیازهای مشتریان را درک کرده و به بهترین و کارآمدترین روش برای ارضای این نیازها را شناخته و در آن راستا قدم بردارند.
تفاوت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار
تفاوتهای عمدهای بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:
تحقیقات بازار به شناخت بازار و رفتار مشتری پرداخته درحالیکه تحقیقات بازاریابی ملزم به مطالعه، تجزیهوتحلیل و برنامهریزی برای حل مشکلات بازاریابی در کسبوکار است.
تحقیقات بازار در واقع شاخهای از تحقیقات بازاریابی است، اما تحقیقات بازاریابی جزئی از سیستم اطلاعات بازاریابی است.
تحقیقات بازار روی یک بازار تمرکز کرده و نتایج استخراج شده از آن را نمیتوان به دیگر بازارها تعمیم داد. درصورتیکه تحقیقات بازاریابی ماهیتی عمومی دارد، به این معنی که مطالعات انجام شده در این تحقیق میتواند در حل مشکلات مختلف بازاریابی مفید باشد.
تحقیقات بازار برای تعیین نقش محصول در بازار هدف صورت میپذیرد، درصورتیکه تحقیقات بازاریابی برای اتخاذ تصمیم موثر در فعالیتهای بازاریابی، حفظ و کنترل آن و در نهایت خروجی اقتصادی مناسب انجام میشود.
انواع روشهای تحقیقات بازار
روشهای متعددی برای تحقیقات بازار وجود دارد. بهطورکلی میتوان تحقیقات بازار را با ۴ روش کلی انجام داد.
تحقیق اولیه:
در روش تحقیق اولیه به سراغ اطلاعاتی میروید که خودتان در سازمان آنها را جمعآوری کردهاید. این روش اطلاعاتی دستاول در اختیار شما قرار میدهد که میتوان از آنها برای پیشبرد اهداف تحقیقات بازار استفاده کرد.
تحقیق ثانویه:
در روش تحقیق ثانویه اطلاعاتی که توسط سازمانهای دیگر جمعآوری شده است را گردآوری کرده و از آنها استفاده میکنید. در واقع این اطلاعات از قبل در مقالات، مجلات، ویدئوها و … وجود داشتهاند و شما صرفا آنها را پیدا کرده و در راستای اهداف خود به کار میگیرید.
تحقیقات کمی:
در روش تحقیقات کمی با استفاده از ابزارهای آماری تلاش میشود تا شناخت مناسبی از مشتریان و بازار صورت پذیرد. اطلاعات بهدستآمده از این روش تفسیری نبوده و صرفا بر اساس شواهد تجربی جمعآوری میشوند.
مطلب مرتبط: درباره روش تحقیق کمی بیشتر بدانید . . .
تحقیقات کیفی:
استفاده از روش تحقیقات کیفی در تحقیقات بازار یکی دیگر از روشهای موجود است. همانطور که از نام این روش پیداست امکان اندازهگیری دادهها در این روش وجود نداشته و صرفا در این روش تلاش میشود تا رفتار و احساسات مشتریان مورد بررسی قرار گیرد. در تحقیقات کیفی میتوان از دادههای اولیه و ثانویه استفاده نمود، در ادامه بیشتر در خصوص دادههای اولیه و ثانویه صحبت خواهیم کرد.
شرکت تحقیقات بازار آزود بهعنوان یکی از مجموعههای معتبر و متخصص در تحقیقات بازار با پشتوانه ۱۵ سال تجربه موفق در این زمینه یاریگر کسبوکارها در امر تحقیقات بازار است. آزود با بهرهگیری از کارشناسان خبره توانسته تیمی بسیار پویا و فعال در زمینه تحقیقات بازار در سراسر کشور ایجاد کند.
مطلب مرتبط: درباره روش تحقیق کیفی بیشتر بدانید . . .
ضرورت انجام تحقیقات بازار
برای داشتن یک کسبوکار موفق باید اطلاعات دقیقی از بازار هدف داشته باشید. جمعآوری اطلاعات و تجزیهوتحلیل آن بخشی از فرایند مارکت ریسرچ بوده و بخش مهم و اصلی آن بکار بردن این اطلاعات در کسبوکار است. تحقیقات بازار باعث شناخت مشتری و در نتیجه نزدیک شدن کسبوکار به او میشود. واقعیت این است که هرچه شناخت و نزدیکی به مشتریان بیشتر باشد احتمال موفقیت کسبوکار نیز بیشتر میشود.
تیم هر کسبوکاری ممکن است بسیار قوی و متبحر باشند، اما به دلیل حضور در سازمان نگاه محدودتری به محصول داشته و بهراحتی نمیتوانند تجربه مشتریان را در استفاده از محصول درک کنند. ممکن است مشتریان به شیوهای متفاوت با محصول یا خدمات سازمان روبرو شده و یا ویژگیهایی در محصول باشد که با اینکه برای اعضای سازمان بسیار واضح و ملموس است، ولی باعث سردرگمی مشتری شود. کلاندادهها، تجزیهوتحلیل کاربران و داشبوردها میتوانند به شما بگویند که افراد در مقیاسی خاص چه کاری انجام میدهند؛ اما فقط تحقیقات بازار میتواند به شما بگوید که آنها به چه فکر میکنند و چرا فعالیتی متفاوت انجام میدهند.
بهعنوانمثال، تجزیهوتحلیل میتواند به شما بگوید که مشتریان زمانی که سبد خرید را پر میکنند، برای تسویهحساب اقدامی انجام نمیدهند. بااینحال تنها تحقیقات بازار میتواند علت این اتفاق را برای شما شرح دهد.
اطلاعات و تجزیهوتحلیل رفتار و نیازهای مشتریان باعث میشود که شما دقیقا بدانید که آنها به چه فکر میکنند و چه نیازهای واقعیای دارند. تحقیقات بازار بهجای اینکه دنبال اتفاقها باشد به دنبال علل وقوع اتفاقات است.
مزایای انجام تحقیقات بازار
انجام تحقیقات بازار مزایای بسیار مهمی برای کسبوکارها دارد. فراموش نکنید که این فرایند نهتنها در شروع کسبوکار، بلکه برای کسبوکارهای قدیمی نیز میتواند راهگشا و مفید باشد. در ادامه با مهمترین مزایای انجام تحقیقات بازار آشنا خواهیم شد.
تحقیقات بازار باعث سرمایهگذاری مطمئن میشود:
انجام درست و اصولی تحقیقات بازار باعث شناخت صحیح بازار شده و ریسک سرمایهگذاری در بازارهای ناشناس را به حداقل میرساند. با بهرهگیری از اطلاعات جمعآوری شده از این فرایند میتوان گامهای مالی مطمئنتری برداشت.
تحقیقات بازار باعث شناسایی تهدیدها و فرصتهای بالقوه میشود:
عموما تحقیقات بازار در محیط بیرونی سازمان انجام شده و از همین رو باعث شناخت و آگاهی از تهدیدها و فرصتهای بالقوه سازمان میشود.
باعث تقویت موقعیت کسبوکار بین مشتریان میشود:
شناخت درست و اصولی مشتری و ارائه خدمات در راستای این نیازها باعث ایجاد اعتماد و محکم کردن جای پای کسبوکار بین مشتریان میشود.
تحقیقات بازار باعث تسهیل تدوین استراتژی میشود:
دادهها و اطلاعات جمعآوری شده در فرایند Market Research باعث آسان شدن تدوین استراتژیهای سازمان میشود.
استفاده از تحقیقات بازار ایجاد خلاقیت میشود:
استفاده از دادهها و اطلاعات مورد اعتماد به سازمان خط فکری مشخصی داده و باعث میشود سازمانها با تفکر در مورد روشها، ایدهها و ابزارهای جدید برای بهبود اثربخشی کسبوکار قدم بردارند.
تحقیقات بازار به کسبوکار کمک میکند تا جلوتر از رقبا حرکت کنند:
استفاده بهینه از یافتهها و اطلاعات جمعآوری شده باعث میشود تا سازمانها گامهایی فراتر از رقبا برداشته و پیشرفت بهتری نسبت به آنان داشته باشند.
مقرونبهصرفه است:
انجام تحقیقات بازار نسبت به ارزشی که برای سازمان میآفریند بسیار مقرونبهصرفه و منطقی است.
استفاده از تحقیقات بازار به تمام کسبوکارهای نوپا و قدیمی توصیه میشود. یکی از بهترین روشهای انجام این کار برونسپاری آن و بهرهگیری از مجموعههای متخصص در این حوزه است. تیم آزود یکی از برترین مجموعهها در زمینه انجام تحقیقات بازار در ایران است. میتوانید از مشاوره آزود استفاده کرده و مراحل انجام کار را به آنها بسپارید.
مراحل انجام تحقیقات بازار
انجام تحقیقات بازار مراحل گوناگونی دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از برترین منابع برای شناخت تحقیقات بازار کتاب مدیریت بازاریابی ۳ استاد است. در این کتاب ذیل تیتر فرایند تحقیقات، ۵ مرحله اصلی برای انجام تحقیقات بازار بیان شده است:
مرحله اول: تعریف مساله
این مرحله عبارت است از بیان کوتاه و مختصری درباره مساله مدنظر. در این مرحله باید موضوع را تا حدامکان کوچک کرده و آن را به یک سوال مشخص تبدیل کرد تا بتوان بهراحتی مورد تجزیهوتحلیل قرار داد.
مرحله دوم: تعیین و تنظیم فرضیهها
بعد از تعریف مساله، فرضیههایی تعیین میشود. گاهی در مورد یک مساله یا مشکل، محقق میتواند بیش از یک فرضیه ارائه دهد.
مرحله سوم: طراحی تحقیق
در این مرحله، سه بخش موردتوجه قرار میگیرد: مشخصکردن نوع تحقیق، تعیین منابع کسب اطلاعات و طراحی و انتخاب نمونه
مرحله چهارم: جمعآوری داده
همانطور که از نام این مرحله پیداست، پس از طراحی تحقیق و انتخاب نمونه باید به سراغ جمعآوری دادهها و اطلاعات رفت. این مرحله هم بهصورت آفلاین و هم بهصورت آنلاین میتواند انجام شود. برای جمعآوری اطلاعات میتوان از روشهای مصاحبه تلفنی، نظرسنجی حضوری، پرسشهای باز، پرسشهای دو جوابی، پرسشهای چند جوابی و روش آزمایش (علّی) استفاده کرد.
مرحله پنجم: تجزیهوتحلیل، تعبیر، تفسیر و عرضه یافتهها
محقق در این مرحله باید نتایج بهدستآمده از مرحله قبل را بررسی کرده و آن را تجزیهوتحلیل کند. پس از آن یک گزارش اصولی تهیه کرده و آن را در اختیار کسبوکار قرار دهد. نتیجه تحقیق باید به صورتی خلاصه و درعینحال قابلدرک و واضح باشد، اعم از این که بهصورت کتبی یا شفاهی ارائه شود. گزارش باید علاوه بر نتایج تحقیق، مشتمل بر پیشنهادهایی مشخص به مدیر سازمان باشد تا وی بتواند تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
انواع دادهها در تحقیقات بازار
دادهها در تحقیقات بازار به دودسته کلی دادههای اولیه و دادههای ثانویه تقسیمبندی میشوند. در ادامه این مقاله با این نوع دادهها بیشتر و بهتر آشنا خواهیم شد:
دادههای اولیه:
دادههای اولیه در واقع همان اطلاعات اصلی هستند که شما از مشتریان خود جمعآوری کردهاید. اطلاعات دموگرافیک مشتریان، رفتار و فرهنگ آنها، عادات خرید و … همگی در دسته دادههای اولیه طبقهبندی میشوند. جمعآوری این اطلاعات در واقع اولین گام برای شناخت درست و عمیق مشتریان است.
دادههای اولیه به طور مستقیم دررابطهبا موضوع و برای اولینبار برای پروژهای خاص جمعآوری میشود و در مقایسه با دادههای ثانویه دارای مزایای زیر هستند:
- دقیقا متناسب با پروژه تحقیقاتی است.
- معمولا روزآمد است.
- گاهی تنها منبع اطلاعاتی است.
- محقق با جمعآوری دادههای اولیه دارای اطلاعاتی میشود که رقبا به آنها دسترسی ندارد.
دادههای ثانویه:
این نوع دادهها معمولا توسط کسبوکارها و یا سازمانهای دیگر جمعآوری شدهاند. استفاده از این نوع دادههای آسانتر بوده و نیاز به جمعآوری مجدد داده ندارد. این نوع دادهها میتواند نتایج تحقیقات بازار سایر سازمانها، اسناد منتشر شده توسط مراکز دولتی، مرکز آمار و … باشد.
در واقع دادههای ثانویه را به این صورت تعریف کرد: دادههایی که قبلا جمعآوریشده و هدف از جمعآوری آنها اجرای پروژه تحقیقاتی کنونی نبوده است. زمانی که کسی بخواهد در مورد مسالهای تحقیق سریع و کمهزینهای انجام دهد، میتواند از این دادهها استفاده کند. همچنین میتوان پیش از واردشدن به مرحله تحقیقاتی و اجرای فعالیتهای بیشتری در زمینه کسب اطلاعات، این منابع را موردمطالعه قرار داد.
علاوه بر این میتوان فرضیه موردنیاز را یکبار دیگر موردتوجه قرار داد و دادههایی را که باید جمعآوری شوند مشخص کرد. البته گاهی این دادهها بسیار قدیمی است و رابطه معقولی با پروژه تحقیقاتی جاری ندارد، یا ترکیب این دادهها بهگونهای است که برای تحقیق موردنظر چندان مفید نیست، بهعلاوه ممکن است برای یک تحقیق خاص اعتبار لازم را نداشته باشد.
ابزارهای تحقیقات بازار را بشناسید
ابزارهای مختلفی برای انجام تحقیقات بازار وجود دارند. باتوجهبه رشد تکنولوژی و افزایش بسیار زیاد اقبال عمومی به آن، استفاده از تحقیقات بازار آنلاین یکی از اصلیترین ابزارهای انجام این فرایند است. در حال حاضر سرویسهای آنلاین بسیار زیادی برای انجام تحقیقات بازار توسعه داده شدهاند. برای مثال شما میتوانید از Google Trend , Hotjar و … برای شناخت بهتر نیازهای مشتری و همچنین موقعیت خود در بین رقبا استفاده کنید.
از طرفی تعداد بسیار زیادی سایت و سرویس فرم ساز در اختیار کسبوکارها بوده و آنها میتوانند با استفاده از این سرویسها اقدام به تهیه پرسشنامه کرده و این پرسشنامهها را از راه های مختلف برای مشتریان ارسال کنند. از مهمترین و اصلیترین سرویسهای فرم ساز در ایران باید به پرسلاین، گوگل فرم و ای پل اشاره کرد.
البته برخی از مجموعهها مثل آزود نیز ابزارهایی منحصربهفرد را برای این کار تهیه کردهاند. استفاده از اپلیکیشن اختصاصی در پروژههای پرسشگری میدانی و تلفنی، این امکان را به آزود داده است که در جمعآوری اطلاعات سرعت عمل داشته باشد.
تحقیقات بازار آنلاین
همانطور که اشاره شد با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی نیز در روشهای تحقیقات بازار صورت پذیرفت. بازارسنجی آنلاین خیلی زود توانست جای خود را در کسبوکار بازکرده و بهعنوان یکی از کمهزینهترین و مرسومترین روشهای تحقیقات بازار شناخته شود.
بهطورکلی بهرهگیری از تکنولوژی و فناوری را در فرایند انجام بازارسنجی، تحقیقات بازار آنلاین میگویند. پلتفرمها و سرویسهای بسیار زیادی نیز در همین راستا توسعه داده و عرضه شدهاند. در ادامه با برخی از روشهای انجام تحقیقات بازار که میتوانند بهصورت آنلاین برگزار شوند آشنا خواهیم شد.
- نظرسنجیهای آنلاین
- نظرسنجیهای ایمیلی
- مشاهده رفتار مشتری با استفاده از ابزارهای آنلاین
- نظرسنجی پیامکی
- ارزیابی نقاط عطف
استفاده از خدمات تحقیقات بازار آزود
انجام تحقیقات بازار کمک شایانی به پیشبرد اهداف سازمان کرده و باعث شناخت بازار و مشتری میشود. بهرهگیری از این فرایند ریسک سرمایهگذاری را کاهش داده و بهکارگیری صحیح آن ضامن موفقیت کسبوکار خواهد بود.
بااینحال برای انجام تحقیقات بازار نیاز به دانش تخصصی و فنی وجود دارد و نمیتوان بدون داشتن اطلاعات کافی در خصوص نحوه برگزاری و چگونگی تجزیهوتحلیل دادهها اقدام به انجام تحقیقات بازار کرد. از طرفی خروجی اشتباه تحقیقات بازار ممکن است باعث تدوین استراتژیهای اشتباه شده و کسبوکار را در معرض نابودی قرار دهد. یکی از روشهای انجام این فرایند برونسپاری آن به افراد و مجموعههای خبره است.
شرکت تحقیقات بازار آزود بهعنوان یکی از مجموعههای معتبر و متخصص در تحقیقات بازار با پشتوانه ۱۵ سال تجربه موفق در این زمینه یاریگر کسبوکارها در امر تحقیقات بازار است. ارائه دادههای دقیق و صادقانه به مشتریان بر اساس نیاز آنها در حوزه تحقیقات بازار، رسالت اصلی آزود است. برای تحقق این رسالت، آزود در ۳۱ استان با بیش از ۳۰۰ پرسشگر در سراسر کشور همکاری میکند. استفاده از اپلیکیشن اختصاصی در پروژههای پرسشگری میدانی و تلفنی، این امکان را به آزود داده است که در جمعآوری اطلاعات سرعت عمل داشته باشد.
آگاهی چیزی است که ما با تخصص در تحقیقات بازار به شما میدهیم؛
آنچه می تواند نیروبخش شما برای رفع دغدغههای موجود در کسبوکارتان باشد آگاهی است. دانستن اینکه چه چیزی برای مشتریان اهمیت دارد و نیازهایشان چیست، از چه راههایی میتوان با مشتریان ارتباط و تعاملی بلند مدت ایجاد کرد، دربارهی برند و رقبا چگونه فکر میکنند و اینکه نتیجهی تلاشها در تعامل و ارتباط با مشتریان چطور دریافت شده و چه میزان اثربخش بوده است. آگاهی نسبت به این موضوعات با استفاده از روشهای مختلف تحقیقات بازار این امکان را به ما میدهد که بتوانیم برای هر قدمی که می خواهیم برداریم به صورت دقیق برنامهریزی کنیم و از تجربیات گذشته درس بگیریم و به اهداف مشخص شده برسیم. ما در آزود برای پاسخ به همین دغدغه از طریق تحقیقات بازار ایستادهایم.
آزود با بهرهگیری از نیروهای خبره و کارآزموده فرایند تحقیقات بازار کسبوکارها را به بهترین نحو ممکن انجام میدهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره رایگان از طریق شمارهتلفن 02188620194 با کارشناسان آزود ارتباط برقرار کنید.