تحقیقات کمی یکی از انواع تحقیقات است که قطعا برای همه ما پیش آمده. بسیاری از مواقع افرادی در خیابان یا یک فروشگاه جلوی ما را گرفتند و خواستند به سوالات پرسشنامهای که در دست دارند، پاسخ دهیم. این سوالات طیف متنوعی از جنسیت و سن تا ذائقه غذایی و میزان فعالیتهای ورزشی و چیزهای دیگری را شامل میشود. پاسخ به سوالات اینچنینی میتواند مسیر تبلیغات و بازاریابی برای یک برند را مشخص کند.
شرکت تبلیغاتی پرمونطرح از طریق شرکت تحقیقات بازار آزود ، تاکنون در پروژههای بسیاری برای بانک شهر، همراه اول و … همکاری داشته است.
طراحی پرسشنامه در تحقیقات بازار به چه معناست؟
بسیاری از ما طراحی پرسشنامه را بیشتر در قالب کارهای تحقیقاتی مهم مانند گردآوری اطلاعات از یک جامعه هدف برای پایاننامه دیدهایم و شاید از اهمیت آن برای بازاریابی و در تحقیقات بازار آگاهی کمی داشته باشیم. اما تحقیقات کمی_طراحی پرسشنامه در تحقیقات بازار به خصوص برای کسبوکارهای کوچک یا آن دسته از واحدهای تولیدی که تغییر مکان داده یا در فکر تاسیس یک واحد جدید هستند، مهم است. به عنوان مثال شما در یک خیابان مغازهای میخرید و درصدد هستید از آن استفاده بهینه و کسب درآمد کنید. طراحی پرسشنامه برای اینکه متوجه شوید آن خیابان چه نوع فعالیت اقتصادی کم دارد، به ایجاد یک پیش زمینه اقتصادی در شما کمک فراوانی میکند. برای مثال شما در پرسشنامه خود از افراد میخواهید آن دست از فعالیتی که در محل زندگیشان کم است یا ندارند، بنویسند. با توجه به پرسشها و برآورد اینکه جامعه هدف شامل چه کسانی میشود، برای راهاندازی کسبوکار اقدام میکند. در واقع تهیه پرسشنامه ابزار اولیه برای راهاندازی یک واحد اقتصادی یا تجاری است. با استفاده از این ابزار میتوان از زیانهای احتمالی در آینده جلوگیری کرد.
تحقیقات کمی – طراحی پرسشنامه در تحقیقات بازار
در شرایط فعلی برای ورود به هر کسبوکاری باید به ابزارهایی که به شما شناخت دقیق میدهد، دسترسی داشته و از آنها نهایت استفاده را بکنید. تنها از این طریق است که به شناخت عمیقتری از بازار میرسید. یکی از این ابزارها، تحقیق بازار است. تحقیق در بازار فرآیندی در بازار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات درباره مشتریان، نیازهایشان، عادات زندگی و … است. شما از طریق تحقیقات کمی – طراحی پرسشنامه در تحقیقات بازار است که میتوانید سایر رقبایتان را نیز شناسایی کنید و بر نقاط ضعف و قوت آنها آگاهی پیدا کنید. در واقع تحقیقات بازار به صاحبان شرکتها و واحدهای اقتصادی کمک میکند تا قبل از اینکه از منابع خود برای راهاندازی یک کسب و کار استفاده کنند، آن را امکانسنجی کرده و مزیتها و آسیبهای آن را محاسبه کنند. به عنوان مثال بخشی از استراتژیها مانند تقسیم کار در کسب و کار، چگونگی برندسازی و متمایز کردن محصول و در نتیجه تبلیغات از طریق تحقیقات کمی و طراحی پرسشنامه میسر میشود.
چرا تحقیقات در بازار
به چند دلیل در بازار تحقیق میکنیم.
اول؛ میخواهیم کسبوکاری راهاندازی کنیم که برایش برنامهریزیهای بلندمدتی داریم. چرا که درصدد هستیم از آن استفاده بهینه کرده و علاوه بر کسب درآمد، سودآوری و در نهایت اشتغالزایی کنیم. پس انگیزههای فردی یکی از دلایلی است که میتوانیم با توسل به آن در بازار تحقیقات انجام دهیم.
دوم؛ پاسخ به پرسشهایی از قبیل اینکه چگونه؟ با چه راهکارها و استراتژیهایی؟ تا چه زمانی؟ است. اگر یک شرکت بودجهای برای تحقیق بازار درنظر گرفته باشد اما در تمییز دادن پرسشهای اصلی از فرعی ناتوان باشد، از همان اول راه را اشتباه رفته است.
سوم؛ دسترسی به دادههای اولیه و ثانویه است. در واقع دادههای اولیه همان دادههایی است که یک محقق با تحقیق و تفسیر آن به نتایجی رسیده و در نهایت آن را در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار میدهد. دادههای ثانویه نیز دادههایی است که با هدفهای دیگری بدست آمدهاند اما میتوانند کمک کننده باشند، مانند دادههای مرکز آمار از میزان اشتغال یا بیکاری.
چهارم؛ جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها. زمانیکه کار جمعآوری دادهها پایان یافت، در گام بعدی باید آنها را تحلیل کرد. چرا که دادههای خام به تنهایی معنایی ندارد.
پنجم؛ دستیابی به تحلیلها و در نهایت اتخاذ استراتژی خاص برای بازار. در این مرحله است که میتوان از تحقیقات کمی، طراحی پرسشنامه و تحلیل نتایج آن و تاثیر آن در تبلیغات بهره برد.
طراحی پرسشنامه و تبلیغات
در قسمت قبل گفته شد که برای چه کاری از پرسشنامه در تحقیقات بازار استفاده میکنیم. اما نکتهای که برای ورود به بحث این قسمت لازم است عنوان شود، «چگونگی طراحی پرسشنامه و تبلیغات» برای بازار و جامعه هدف است. حساسیت برای هر پرسشنامهای وجود دارد اما اگر آن پرسشنامه مربوط به بازار باشد، حساسیت دوچندان میشود. چراکه اولا هزینههای زیادی برای طراحی آن صرف میشود و باید فرد آشنا به مکانیزمهای بازار و بازاریابی آن را طراحی کند، دوم اینکه هرگونه اشتباهی در طراحی آن و روش تحقیقی که درپیش گرفته میشود میتواند به خسارتهای مالی و معنوی زیادی بیانجامد. به سراغ مراحل طراحی پرسشنامه میرویم. در ابتدا لازم است هدف از طراحی پرسشنامه را تعیین کنیم. برای اینکار باید به چند دسته سوال پاسخ دهیم. سوالات عبارت است از
- چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟
- جامعه هدف این پرسشنامه چه کسانی هستند؟
- برای یافتن پاسخ از چه روشی استفاده میشود؟
- آیا تلفنی از آنها میخواهیم که جواب بدهند یا از هر شخصی که از خیابان عبور کرد، سوالات را میپرسیم؟
این قبیل سوالات همان «تصمیم اولیه» است. در مراحل بعدی نیاز است از افراد بیشتر یا خبرهتری برای نگارش سوالات کمک گرفت. افراد آگاه به بازاریابی و تحقیقات بازار به سراغ جزئیات میروند. به عنوان مثال از شما به عنوان صاحب یک کسبوکار میپرسند:
- آیا سوالات طراحی شده برای تولید اطلاعات کسبوکار شما لازم و کافی است؟
- آیا پاسخدهنده قادر است که سوال را به شکل صحیح پاسخ دهد؟
- آیا عوامل بیرونی در پاسخ دادن به پرسشها اثرگذارند؟