تحقیقات بازار، از گذشته تا امروز همواره بخش مهمی از فرآیند فروش بوده و است زیرا بدون انجام آن، عملاً تلاش برای افزایش تولید و فروش محصولات بینتیجه خواهد بود. این کار، به اشکال گوناگونی قابل اجرا است اما مشهورترین و شاید فراگیرترین روش آن تحقیقات بازار میدانی است.
در این یادداشت قصد داریم شما را با تحقیقات میدانی بازار آشنا کرده و مهمترین نکاتی را که لازم است در این مورد بدانید برایتان توضیح دهیم. تا پایان همراه ما باشید.
تحقیقات بازار میدانی چیست؟
بهصورت کلی، «بازاریابی» بهمعنای مجموعهی فعالیتهایی است که برای افزایش اطلاعات جامعهی هدف و توسعهی بازار فروش یک محصول خاص انجام میشود.
بنابراین، بازاریابی میدانی یا پرسشگری میدانی که به آن پرسشگری رو در رو هم گفته میشود به گونهای از بازاریابی اطلاق میشود که در آن محصولات و خدمات بهصورت حضوری و در یک ارتباط مستقیم به مشتریان بالقوه معرفی و ارائه میشوند.
در گذشته تنها هدف پرسشگری میدانی، افزایش میزان فروش محصولات تولیدی شرکت یا کارخانه بود؛ اما امروزه درک و فهم نیازهای مشتریان نیز به یکی از اهداف اصلی این کار تبدیل شده است.
آشنایی با روشهای تحقیقات بازایابی میدانی
حالا که با مفهوم بازاریابی و تحقیقات بازار میدانی آشنا شدید، بیایید نگاهی به انواع روشهای بازاریابی میدانی بیندازیم.
مشاهدهی مستقیم
در این روش، مشاهدهگر اقدام به بررسی و مشاهدهی رفتار مخاطبان در محیط طبیعی میکند. بنابراین در این روش، هیچ تغییری در شرایط محیطی اتفاق نمیافتد و در نهایت یک دیدگاه مناسب از رفتار واقعی مخاطبان حاصل خواهد شد.
برای مثال با استفاده از روش مشاهدهی مستقیم در یک فروشگاه زنجیرهای، میتوان مسیر خرید مشتریان را برای رسیدن به یک چینش بهتر بررسی کرد و برای ایجاد تغییرات مثبت تصمیم گرفت.
مشاهدهی شرکتکننده
در این روش، پژوهشگران بهصورت مستقیم در آزمایش و گفتگوها حضور دارند و تلاش میکنند تا حد امکان تحقیقات را در چارچوب مطلوب حفظ کنند. در صورتی که هدف از انجام تحقیقات بازار میدانی درک بهتر اتفاقات و عوامل تأثیرگذار بر فروش محصولات باشد، از این روش استفاده میشود.
بیشتر بخوانید : سهم بازار چیست
قوم شناسی
اگر بخواهیم از رفتار یا علایق ساکنان یک شهر یا استان اطلاعاتی کلی بهدست بیاوریم باید از روش قوم شناسی در تحقیقات بازار میدانی استفاده کنیم. برای مثال، ممکن است بخواهیم بدانیم ساکنان استان فارس از بین سبد محصولات یک شرکت تولید لبنیات، بیشتر از کدامیک استفاده میکنند؟
مصاحبهی کیفی
در مصاحبهی کیفی، پژوهشگر سؤالات مشخصی را بهصورت مستقیم از مخاطب میپرسد. این مدل از تحقیقات بازار میدانی میتواند بهصورت انفرادی یا گروهی برگزار شود.
مطالعهی موردی (Case study)
در روش مطالعهی موردی، پژوهشگر رفتار یک فرد را در شرایط خاص بهطور کامل رصد میکند. بهطور مثال اگر بخواهیم بدانیم چشم کاربر چگونه صفحهی اصلی یک سایت یا یک تبلیغ تلوزیونی را دنبال میکند، مطالعهی موردی روش بسیار مناسبی است.
مراحل تحقیقات بازار میدانی
تحقیقات بازار میدانی 6 مرحلهی اصلی دارد که در این بخش آنها را با هم مرور خواهیم کرد.
- انتخاب تیم اجرایی: انتخاب تیم مناسب برای اجرای تحقیقات بازار میدانی، مهمترین مرحله است. زیرا انتخاب یک تیم ناکارآمد ممکن است منجر به حصول نتایج اشتباه و غیردقیق شود و در نهایت جز انجام دوبارهی تحقیق چارهای پیشروی صاحبان کسبوکارها نباشد.
خوب است بدانید آزود با قریب به 15 سال سابقه در زمینههای مختلف تحقیقات بازار میدانی میتواند در طراحی و اجرای انواع روشهای بازاریابی به صاحبان کسبوکارها خدمترسانی کند.
رسالت این مجموعه، ارائهی دادههای دقیق و صادقانه به مشتریان و انجام مشاورههای واقعبینانه در خصوص بخشهای مختلف بازار است و بههمین خاطر، مشتریان میتوانند بدون هیچ نگرانی و دغدغهای از انجام یک تحقیق معتبر و علمی اطمینان حاصل کنند.
- تعیین جامعهی هدف: پس از مشخص شدن تیم اجرایی، جامعهی هدفی که قرار است تحقیق روی آن انجام شود انتخاب میشوند.
- جمعآوری دادهها: با مشخص شدن جامعهی هدف، پژوهشگر شروع به جمعآوری دادهها از یک یا چند روش مختلف میکند. آزود با توجه به تجربهی بالایی که در زمینهی اجرای تحقیقات بازار میدانی دارد و با اشراف به نقاط ضعف و قوت روشهای مختلف، میتواند بهترین روش را برای انجام تحقیقات انتخاب کند.
- بررسی محیط آزمایش
- تحلیل دادهها: دادههای خام ارزش خاصی ندارند. بنابراین پس از انجام تحقیقات، لازم است تیم اجرایی نتایج را به دقت تحلیل کنند.
- اعلام نتایج
انجام پرژه تحقیقات بازار میدانی
بهتر است برای انجام تحقیقات بازار میدانی، سراغ یک تیم مطمئن و حرفهای بروید. شرکت تحقیقات بازار آزود، با نزدیک به 15 سال سابقه در زمینهی مطالعات بازاریابی تلاش کرده است تا پاسخگوی نیازهای کسبوکارها در این زمینه باشد.