طراحی پرسشنامه هرگز به این آسانی نبوده است. شما میتوانید تنها در چند گام ساده بهوسیلهی ابزار آنلاین SmartSurvey یک پرسشنامهی آنلاین طراحی کنیددرادامه شرکت تحقیقات بازار آزود این موضوع را بررسی کرده ایم.
- از بین طیف گستردهای از الگوهای سؤال، مورد دلخواهتان را برای طراحی پرسشنامه خود انتخاب کنید.
- پرسشنامهتان را ازطریق ایمیل، پیامک یا اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی بین مخاطبان هدف خود توزیع کنید.
- نتایج خود را در هر زمان تحلیل کنید، نمودار بسازید و دادهها را صادر کنید.
نکاتی برای طراحی پرسشنامه آنلاین
۱. جملههای ساده بهکار ببرید
هنگام طرح سؤالات یک پرسشنامه، مهم است که از خوانایی و سادگی سؤالات اطمینان حاصل کنید. اگر قصد دارید واژگان و اصطلاحات تخصصی رشتهی خودتان را در پرسشنامه بهکار ببرید، از این کار اجتناب کنید، چراکه به احتمال زیاد برخی از پاسخدهندگان شما معنی همهی آن واژهها را نمیفهمند و گیج و سردرگم میشوند. اگر سؤالاتی که طرح کردهاید بهاندازهی کافی واضح نباشند، پاسخدهندگان جواب آنها را حدس میزنند که این امر دادههای نادرستی به شما میدهد.
۲. فقط از سؤالات مجزا استفاده کنید
ممکن است برای ادغام دو سؤال در یکدیگر وسوسه شوید، اما از انجام چنین کاری خودداری کنید. دلیلش این است که هر سؤال احتمالا نتایج متفاوتی را درپی خواهد داشت؛ اگر یک سؤال مجزا تنها یک گزینه برای پاسخ داشته باشد، آنگاه نتایج اشتباه خواهند شد.
۳. گزینهی «سایر» را برای پاسخدهندگان درنظر بگیرید
قرار دادن گزینهی «سایر» هنگام طراحی پرسشنامه چندگزینهای، به روند پاسخ دادن افراد کمک شایانی میکند. ممکن است برخی از پاسخدهندگان شما پاسخ خود را در بین گزینههایی که ارائه کردهاید پیدا نکنند و اگر گزینهی «سایر» را درنظر نگرفته باشید، احتمالا بهطور تصادفی گزینهای را انتخاب میکنند که این امر نیز به صحت دادههای شما خدشه وارد میکند.
۴. خاص باشید
همیشه از خاص بودن سؤالات پرسشنامهی خود اطمینان حاصل کنید. سؤالات طولانی ممکن است گیجگننده و مبهم باشند. مطمئن شوید چیزی را که به دنبالش هستید، دقیقا شرح دادهاید یا نام چیزی را که میخواهید در موردش بدانید، ذکر کردهاید.
۵. گزینهای را برای رد سؤالات شخصی قرار بدهید
پرسشنامههای آنلاین بسیاری وجود دارند که از پاسخدهندگان درخواست اطلاعات شخصی میکنند. گاهی افراد مایل نیستند اطلاعات شخصی خود را در اختیار شما قرار بدهد. اگر لازم است که سؤالات شخصی را در طراحی پرسشنامه بگنجانید، به پاسخدهندگان این اختیار را بدهید که بتوانند این سؤالات شخصی را رد کنند. مثلا میتوانید پاسخی با این مضمون قرار بدهید: «ترجیح میدهم پاسخ ندهم». همچنین مطمئن شوید که سؤالتان الزامی (ستارهدار) نباشد. افراد با این کار شما احساس بهتری پیدا میکنند زیرا آنها را مجبور به پاسخ دادن نکردهاید.
۶. بازار هدفتان را بهخاطر بسپارید
هنگام طراحی پرسشنامه آنلاین، مهم است که مخاطبان هدفتان را درنظر داشته باشید؛ اینگونه میتوانید در طراحی پرسشنامه خود از مناسبترین واژگان و سؤالات برای مخاطبان هدف بهره ببرید.
۷. ابزار مناسب را انتخاب کنید
SmartSurvey، یک نرمافزار پرسشنامه با امکانات پیشرفته در بستر آنلاین است که علاوه بر اینکه کاربریِ راحتی دارد، برای طراحی پرسشنامه به دانش فنی نیز نیاز ندارد. شما میتوانید یک پرسشنامه یا نظرسنجی را از صفر طراحی کنید یا از قالبهای آمادهی پرسشنامهی ما استفاده کنید. اگر دربارهی نرمافزار SmartSurvy سؤالی دارید، بهصورت آزمایشی آن را امتحان کنید یا با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.
برگرفته از: smartsurvey.co.uk