صنعت خودرو یکی از صنایع بزرگ، مهم و پردرآمد در جهان است، که سالانه میلیاردها دلار گردش مالی دارد. اما پیچدگیها، ظرایف و چالشهای فراوان این صنعت باعث شده هزینههای اشتباه در این صنعت بسیار گران باشد. شرکتهای خودروسازی سالیانه مبالغ هنگفتی را صرف طراحی، ایمنسازی و تولید خودروهای جدید میکنند، اما این خودروها در نهایت باید رضایت مشتریان را جلب کنند و بتوانند آنها را ترغیب کنند تا مبالغ قابل توجهی را برای خرید خودروی جدید بپردازند. اگر پس از آن که یک خودروی جدید تمام مراحل طراحی اولیه، طراحی مفهومی، تستهای فنی و ایمنی و تولید نهایی را طی کرد و به مرحله تولید انبوه رسید، مشخص شود که اکثر مشتریان از طراحی عناصر ظاهری، نام، رنگبندی و یا آپشنهای خودرو رضایت ندارند و به همین دلیل حاضر نیستند آن را بخرند، شرکت تولیدکننده با ضرر قابل توجهی مواجه میشود. به همین دلیل یکی از چالشهای مهم برای شرکتهای خودروسازی آگاهی از بازخورد و میزان اقبال احتمالی مخاطبان به طرحهای مفهومی و خودروهایی است که قرار است به تولید انبوه برسند.
کلینیک خودرو ابزار تحقیقاتی مهم و قدرتمندی است که در سالهای اخیر به خودروسازان کمک کرده تا بر این چالش غلبه کنند و از میان طرحها و نمونههای اولیه مختلف بهترین گزینه را انتخاب و پیش از تولید انبوه، آن را بر اساس نیاز و خواسته بازار بهینهسازی کنند.
کلینیک خودرو
کلینیک خودرو یکی از ابزارهای تحقیقات بازار است که به صورت تخصصی برای صنایع خودروسازی طراحی شده و به خودروسازان کمک میکند اطلاعات دقیقتری در مورد بینش و نظرات مخاطبان خود کسب کنند. در یک کلینیک خودرو تعدادی از مخاطبان گروه هدف برای بررسی چند خودرو دعوت میشوند. این خودروها، که معمولاً تعداد آنها بین سه تا هشت عدد است، در یک شوروم قرار میگیرند و مخاطبان حاضر با بررسی آنها نظر خود را در خصوص بخشهای مختلف آنها اعلام میکنند. در اغلب موارد خودروها از یک رده محصولی و از میان خودروی برند سفارش دهنده تحقیقات و خودروهای مشابه رقبا انتخاب میشوند. متخصصان تحقیقات بازار با ثبت نظرات مخاطبان حاضر و مطرح کردن سؤالات تکمیلی بینش و نکات مهم در دیدگاه مخاطبان را تعیین میکنند. در اغلب موارد هدف از برگزاری کلینیک خودرو ارزیابی مدلهای مفهومی جدید و پیدا کردن نکاتی است که به بهبود آنها کمک میکند. مخاطبان با توضیح دادن در خصوص نقاط مثبت و منفی هر مدل و نکاتی که برای آنها اهمیت دارد به خودروساز کمک میکنند تا بهترین طراحی را برای گروه مخاطبان هدف خود انجام دهد. گاهی نیز هدف از برگزاری کلینیک خودرو کشف فرایند خرید و نکات مهم برای خریداران است.
کلینیکهای خودرو میتوانند به شکل مجازی (با استفاده از دستگاههای واقعیت مجازی و شبیهسازی مدل خودروهای مختلف) و یا حقیقی برگزار شوند.
چرا برگزاری کلینیک خودرو مهم و ضروری است
برگزاری کلینیک خودرو به خودروسازان کمک میکند درک دقیقتری از ذهنیت و بینش مخاطبان خود داشته باشند. نتایج کلینک خودرو نقاط قوت و ضعف مدلهای در دست توسعه و همچنین خودروهای رقبا را مشخص میکند و باعث میشود خودروسازان قادر باشند از میان مدلهای در دست توسعه، مواردی را که سازگاری بیشتری با نیاز و علاقه مخاطبان دارد انتخاب کنند و سپس آنها را براساس دیدگاه مخاطبان بهینهسازی کنند. نتایج تحقیقات حتی به بهینهتر کردن گروه مخاطبان هدف و تعیین نکاتی که در تبلیغات کاربردی خواهد بود نیز کمک میکند. با توجه به آنکه فرایند توسعه و تولید خودروهای جدید گرانقیمت است، خودروسازان با برگزاری کلینیک خودرو، پیش از آنکه محصولی را به تولید انبوه برسانند، از بازخورد مخاطبان نسبت به آن آگاه میشوند. ممکن است یک خودروساز روی موضوع امنیت در خودروی جدید خود تمرکز ویژهای کرده باشد، اما اکثر مخاطبان در مواجهه با آن به طراحی داشبورد توجه بیشتری کنند و به دلیل نارضایتی از آن نسبت به خرید آن تمایل کمتری داشته باشند. در چنین شرایطی خودروساز میتواند با بازطراحی و اصلاح قسمت داشبور خودرو مخاطبان بیشتری را جذب کند، حال آنکه بدون آگاهی از این موضوع ممکن است هزینه زیادی را صرف تولید انبوه خودرو کند و سپس در بازار با موفقیت چندانی مواجه نشود. از سوی دیگر، برگزاری کلینیک خودرو به خودروسازان کمک میکند گروه مخاطبان هدف را نیز بهتر بشناسند و بدانند این گروه در بررسی خودروها به چه نکاتی توجه میکنند و چرا به یکی از محصولات رقبا علاقه ویژهای دارند.
موارد مورد بررسی و تحلیل در کلینیک خودرو
در کلینیکهای خودرو نظر مخاطبان در خصوص موارد مختلفی بررسی و ثبت میشود. این عوامل بستگی به اهداف تحقیقات و پرسشهای مطرح شده دارد و میتواند یک یا چند مورد از مسائل زیر را شامل شود:
– طراحی بیرونی و داخلی خودرو
– احساس مخاطبان به متریال و جنس قسمتهای مختلف
– مفاهیم و موضوعاتی که خودرو در ذهن تداعی میکند (راحتی، امنیت، چابکی و…)
– دیدگاه قیمتی مخاطبان در مورد هر خودرو
– نقاط ضعف و قوت کلی هر خودرو
راحتی و آسایش خودرو
– آپشنهای خودرو و میزان کاربردی بودن آنها
و بسیاری موارد دیگر که ممکن است برای خودروساز مهم باشد.
كلينيك تجاری استاتيك و ديناميک (تست سرد و تست گرم)
برگزاری کلینیک خودرو میتواند به صورت استاتیک (سرد) و یا دینامیک (گرم) انجام شود. در کلینیک خودروی استاتیک تنها مدل ایستای خودروها قرار دارد و مخاطبان با بررسی طراحی و متریال خودرو نظر خود را اعلام میکنند. اما در کلینیک خودروی داینامیک مخاطبان امکان رانندگی با خودرو و بررسی کارایی، حس رانندگی و سایر موارد مشابه را نیز دارند. انتخاب نوع کلینیک خودرو بستگی به اهداف تحقیقات دارد. در بسیاری از موارد در مراحل اولیه طراحی از کلینیک خودروی استاتیک استفاده میشود تا طراحی کلی، متریال مورد استفاده و سایر موارد فیزیکی خودرو بهینهسازی شود، سپس و در مراحل بعدی با برگزاری کلینیک خودروی داینامیک دیدگاه مخاطبان نسبت به رانندگی با محصول ثبت و برای بهتر کردن خودروی در دست توسعه استفاده میشود.
مراحل و چگونگی انجام کلینیکهای خودرو
برای برگزاری کلینیک خودرو ابتدا و بر اساس اهداف تحقیقات، خودروهای مورد بررسی انتخاب میشوند. این خودروها باید در مکانی متناسب با تحقیقات مورد نظر قرار گیرند. اگر کلینیک خودرو به صورت داینامیک باشد باید فضای مناسبی برای رانندگی با خودروها فراهم شود. با توجه به آنکه در بسیاری از موارد کلینیکهای خودرو برای مدلهای مفهومی و پیش از رسیدن به تولید انبوه برگزار میشوند باید نکات امنیتی در مورد محرمانه نگه داشتن مدلها رعایت شود. سپس گروهی از مخاطبان هدف انتخاب میشوند. انتخاب افراد حاضر در این گروه باید منطبق بر استانداردهای تحقیقات بازار باشد و به گونهای انجام شود که نظر آنها، به عنوان نمونهای از یک جامعه آماری معتبر باشد. در گام بعدی مخاطبان به محل برگزاری کلینیک خودرو دعوت میشوند و پس از بررسی خودروهای موجود در محل کلینیک خودرو، نظر خود را در مورد آنها بیان میکنند. متخصصان تحقیقات بازار ضمن ثبت نظرات مطرح شده، با استفاده از سؤالات تکمیلی اطمینان حاصل میکنند که تمامی ابعاد تحقیقات به خوبی پوشش داده شود. در نهایت نتایج تحقیقات با بررسی آماری و کیفی تبدیل به گزارشی میشود که میتواند برای بهینهسازی و اصلاح مدلهای در دست توسعه و یا آگاهی بهتر از دیدگاهها و بینش مخاطبان مورد استفاده خودروسازان قرار گیرد.
خدمات آزود در برگزاری کلینیک خودرو در ایران
شرکت تحقیقات بازار آزود، به عنوان یکی از باسابقهترین شرکتهای تحقیقات بازار در ایران، کلینیک خودرو را مطابق با استانداردها و متد علمی روز برگزار میکند. بهرهگیری از متخصصان با تجربه تحقیقات بازار و ابزارهای متنوع این صنعت به آزود این امکان را میدهد تا تحقیقات را به شکلی دقیق و مؤثر اجرا کند. فعالیت مستمر شرکت ما در بازارهای مختلف، ضمن کاهش هزینه دسترسی و انتخاب نمونه آماری مناسب، دقت نمونههای انتخاب شده را نیز افزایش میدهد. این موضوع باعث میشود نتایج تحقیقات انجام شده دقیقتر و کاربردیتر باشد. متخصصان آزود با تکیه بر تجربه ۱۵ ساله شرکت و دانش به روز خود، تمامی مراحل برگزاری کلینیک خودرو را به شکلی استاندارد و علمی مدیریت و نتایج نهایی را در قالب گزارشی تحلیلی، جامع و منطبق با مدلهای روز ارائه میکنند.